Nuffnang

Isnin, 4 Februari 2013

Mia Sara - Google Blog Search

Mia Sara - Google Blog Search


Mommy Miasara: Persediaan Penyusuan Semasa Hamil

Posted: 22 Jan 2013 10:31 PM PST

Assalamualaikum mommies..

Setiap wanita mengandung dan bakal bergelar ibu, pastinya menyimpan hasrat yg besar untuk susukan bayi dengan penyusuan ibu sepenuhnya.. Betul tak? Manfaat dan khasiatnya memang tiada tandingan..
Anda nak susukan bayi anda dengan susu ibu? Jom persiapkan diri ke arah penyusuan susu ibu!
  • Setkan niat, azam dan tanam dalam hati anda juga pasti boleh menyusukan bayi seperti ibu2 yang lain.
  • Cari sebanyak mungkin ilmu tentang penyusuan. Paling penting fahami konsep asas penyusuan : SUPPLY vs DEMAND, iaitu semakin kerap payudara dikosongkan semakin banyak susu yang akan terhasil.
  • Sentiasa berfikiran positif bahawa susu anda cukup untuk keperluan anak dan yakin bahawa anak dapat menyusu dengan baik.
  • Hadiri kelas penyusuan /antenatal class yang dianjurkan oleh pihak hospital. Hadir bersama-sama dengan suami supaya encik suami juga fahami mengenai penyusuan susu ibu kerana anda akan memerlukan sokongan padu daripada beliau setelah bayi lahir.
  • Jika anda merupakan ibu bekerjaya, carilah breastpump yang bersesuaian. Saya memilih pam elektrik untuk keselesaan dan menjimatkan masa pam. Yang paling glamour medela freestyle walaupun harganya mencecah 4 angka, tetapi pelaburan itu adalah sangat berbaloi. Jangan lupa breast milk storage juga ya!
  • Bersihkan puting susu setiap kali mandi. Gunakan tuala bersih dan air suam. Elakkan sabun bahagian puting. Tarik dan urut puting perlahan2 semasa mandi. Sapu minyak zaitun pada puting.
  • Banyakkan berdoa supaya dipermudahkan perjalanan penyusuan anak anda. 
TIPS Sebaik sahaja melahirkan bayi :
  • Satu jam pertama kelahiran bayi adalah paling penting. Letakkan bayi pada payudara dan susukan sekerap mungkin. Rangsangan dari bayi penting untuk memastikan susu keluar. 
  • Jangan risau susu anda terlalu sedikit untuk bayi kerana kolestrum yang dihasilkan ibu melalui susu awal ibu adalah sangat mencukupi. Xpercaya?? Klik link ni untuk pembacaan selanjutnya : Perut Bayi Baru Lahir Sebesar Sebiji Guli 
  • Cari bidan yang boleh membantu untuk mengurut payu dara anda dalam tempoh seminggu kelahiran bayi. Proses urutan ini dapat melancarkan liang susu serta membuka lubang susu pada payudara anda. 
  • Amalkan pemakanan seimbang dan tinggi protein. Pemakanan yang sihat dapat membantu dalam pembentukan kelenjar-kelenjar susu di dalam tisu-tisu bagi memudahkan penghasilan dan pengaliran susu badan sebaik melahirkan bayi.
JOM tengok persediaan seorang ibu gigih ni..
Wow.. Tumpang hepi dengan hasil usaha beliau..
Semoga gambar ini boleh menaikkan semangat anda dalam menjayakan misi penyusuan anda!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan