Nuffnang

Khamis, 12 September 2013

Maya Karin - Google Blog Search

Maya Karin - Google Blog Search


Ramadan sederhana <b>Maya Karin</b> - Utusan Online

Posted: 14 Jul 2013 02:00 AM PDT

Oleh RASDAN AHMAD
rasdan_utusan@yahoo.com

SELAIN mengerjakan amal ibadah, berkumpul menyambut Ramadan dan Syawal bersama keluarga merupakan antara ritual paling bermakna bagi kebanyakan orang. Begitu juga yang dirasai oleh aktres Maya Karin apabila Ramadan tahun ini memberi peluang kepadanya untuk menikmati cuti panjang dan meraikan bersama keluarga.

Ketika artikel ini disiarkan, Maya sudah berada di Kota London untuk berehat dan menyambut Ramadan bersama keluarga di sana.

Ramadan kali ini saya sambut sederhana sahaja. Bagi saya apa yang penting adalah bersama keluarga. Pertemuan dengan keluarga adalah perkara rahmat yang saya impikan setelah lama mengerah keringat di Malaysia.

Walaupun menyambut bulan puasa di Eropah, sambutannya tidak jauh beza berbanding di sini. Kemeriahannya tetap terasa. Kemungkinan tempoh sebulan Ramadan tahun ini memang saya habiskan bersama keluarga di sana.

Peluang berehat panjang ini saya akan gunakan sebaik mungkin kerana peluang sebegini memang jarang saya perolehi sebelum ini," katanya.

Mengenai sambutan Aidilfitri kali ini jelas Maya, dia kemungkinan menyambutnya di Eropah sebelum pulang ke tanah air.

Walaupun tidak semeriah sambutan di negara kita namun suasana sambutan bersama keluarga merupakan satu nikmat yang cukup besar bagi saya," kata Maya.

Cinta baru

Dalam pada itu, ketika ditanya mengenai kisah cintanya, pelakon ini sukar berkongsi rahsia.

Mungkin kegagalan melayari bahtera perkahwinan bersama jejaka Itali, Steven David Shorthose beberapa tahun dahulu mengganggu keselesaan Maya untuk bercerita dengan lebih lanjut mengenai isi hatinya.

Pun begitu, Maya tidak pula berahsia malah mengakui bahawa ketika ini dia masih lagi dalam proses mengenali seseorang.

Namun jelasnya, dia tidak tergesa-gesa untuk kembali menjadi isteri.

Bercakap soal teman hidup ini, saya sebenarnya mahukan lelaki yang boleh berdikari, cerdik, menghormati orang lain dan gemarkan aktiviti lasak seperti saya," katanya.

Sebelum ini Maya pernah dikaitkan menjalinkan hubungan cinta dengan Remy Ishak namun biarpun kedua-duanya kelihatan intim tetapi mereka menyatakan bahawa hubungan itu sekadar teman baik.

Pengurusan baru

Dalam menjalani aktiviti seni yang cukup sibuk saban hari, Maya mengakui pengurusan yang baik perlu ada bagi setiap artis. Bukan untuk sombong dan meninggi diri tetapi pengurusan perlu bagi memastikan perjalanan seninya berada pada landasan yang betul.

Saya takut akan menimbulkan masalah kemudian hari. Takut kacau-bilau jadinya nanti. Macam saya, sekiranya berada di lokasi pastinya sukar untuk berurusan dengan media atau pihak lain yang mahukan komitmen daripada saya.

Kalau tidak menjawab panggilan, nanti macam-macam berita pula timbul. Jadi saya memang perlukan pihak pengurusan untuk berbincang dan menyelesaikan apa yang patut bagi pihak saya.

Saya tidak boleh menguruskan semua perkara bersendirian. Saya percaya artis merupakan produk untuk dijual dan seseorang artis itu harus fokus pada kerja seni," jelas Maya.

Kata Maya lagi, dia cukup percaya bahawa setiap artis tidak kira pelakon ataupun penyanyi perlu mempunyai pengurusan yang baik bagi memastikan kerjaya mereka berjalan lancar.

Mungkin ada lagi artis yang tidak nampak tugasan pengurus. Kebanyakan pengurus mempunyai matlamat mereka yang tersendiri. Contohnya, di mana kedudukan artis di bawah naungannya dalam tempoh selepas lima tahun dan sebagainya.

Bagi saya artis yang tidak mahu menggunakan khidmat pengurus kerana tidak mahu berkongsi peratusan dengan pihak pengurusan akan merugikan diri sendiri.

Pengurus itu pula bukan untuk jawab panggilan telefon sahaja. Saya perlukan pengurus yang matang dan boleh melancarkan keperluan serta merangka perancangan untuk masa depan," ujarnya.

Bintang Syurga

Kini mengikat kontrak selama lima tahun bersama Warner Music Malaysia Sdn. Bhd. sebagai artis rakaman syarikat tersebut, Maya baru sahaja melancarkan album terbarunya, Bintang Syurga.

Ini merupakan album ketiga selepas Bukan Qalamaya, sembilan tahun lalu. Sebelum itu Maya pernah muncul dengan album sulung, Erti Cinta pada 2001.

Sehingga tiga bulan pertama ini, saya cukup selesa. Album berjudul Bintang Syurga sudah pun dilancarkan. Single pertama ini menyempurnakan impian saya untuk kembali menyanyi.

Pada album-album terdahulu, bahasa Melayu saya tak berapa bagus. Saya sedar tahap nyanyian saya tidaklah setanding dengan karier lakonan tetapi saya suka dan tetap mahu menyanyi kerana menyanyi sesuatu yang menyeronokkan.

Saya tak mahu cakap besar. Biarlah peminat yang menentukan. Cuma saya sangat puas hati dengan konsep lagu dan album sekarang. Lebih matang, berbentuk pop dan lebih ceria," katanya.

Maya turut mengharapkan album terbaharu yang mengandungi lapan buah lagu dan diterbitkan oleh Audy Mok dan Omar K itu mampu membawanya ke tahap lebih cemerlang di persada seni suara tempatan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan