Nuffnang

Jumaat, 25 Oktober 2013

Jamal Abdillah - Google Blog Search

Jamal Abdillah - Google Blog Search


AKHIRNYA DATO&#39; <b>JAMAL ABDILLAH</b> ~ COBRAeITe EKSPEDISI

Posted: 24 Oct 2013 12:49 PM PDT

Akhirnya , Raja Pop Malaysia, Jamal Abdillah dianugerah jua gelaran Dato' atas jasa dan sumbangan seninya terhadap negara.

Sebagai rakan yang aku kenali, aku mengambil kesempatan menghulurkan tahniah kepada Jamal Abdillah dengan menghantar sms kepadanya sebaik sahaja berita itu aku terima.

Jamal membalas ringkas sms aku, "tq very much".

Itulah Jamal, tak banyak bicara bila ada kesempatan bermasej dengan aku, dan kami sebenarnya jarang berhubung, cuma aku kadang-kadang ada juga bertanyakan khabar tentang aktiviti konsertnya.

Jamal atau nama sebenarnya Jamal Ubaidillah Ali dikurniai Darjah Indera Mahkota Pahang (DIMP) yang membawa gelaran Datuk, bersempena ulang tahun keputeraan ke-83 Sultan Pahang.

Beliau yang berusia 54 tahun, antara 643 penerima anugerah darjah kebesaran dan pingat yang dikurnia oleh Sultan Pahang Sultan Ahmad Shah.

Anak sulung daripada tujuh beradik itu mula dikenali ramai setelah muncul sebagai juara dalam pertandingan Bintang RTM 1979.

Akhirnya setelah 35 tahun mengabdikan dirinya sebagai penghibur negara yang tak lapuk dek zaman, Jamal diiktiraf juga sebagai kelompok masyarakat yang berstatus tinggi dengan gelaran Dato'.

Jika tidak kerana rencah kehidupannya yang turut diwarnai dengan warna-warna kehitaman, sudah pastinya Jamal Abdillah lebih awal diangkat sebagai antara anak seni yang dianugerahkan dengan gelaran dan darjah kebesaran.

Beberapa tahun lepas, Jamal bertanya kepada ku, adakah penglibatan beliau dalam bidang seni akan dihargai negara sepertimana rakan-rakan artis lain yang lebih awal menerima anugerah dan darjah kebesaran daripada istana.

Aku sekadar menjawab, akan tiba masanya nanti untuk Jamal Abdillah bergelar Dato'.

Jamal tersenyum sambil berkata dalam loghat Kedah: "Aku tak minta semua tu, tapi kalau depa bagi aku ambik." 

Walaupun Jamal berasal dari Perak, beliau lebih selesa bersembang dengan ku menggunakan loghat Kedah yang pekat.

Jamal boleh dikatakan rapat juga dengan kaum kerabat diRaja Pahang. Pernah suatu malam, ketika aku ikut Jamal buat show meraikan rumah terbuka aidilfitri seorang kenamaan dalam perjalan pulang beliau menerima panggilan diminta menghadiri majlis sambutan hari jadi salah seorang kerabat diRaja Pahang.

Beliau diminta memeriahkan majlis itu dengan menyumbangkan suaranya, Jamal bergegas ke majlis itu walaupun permintaan itu secara spontan.

Itulah Jamal diminati ramai oleh segenap lapisan masyarakat, baik golongan istana mahupun kalangan pemimpin negara. Antara peminat setia Jamal Abdillah ialah Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali.

Berasal dari Ipoh, Perak, Jamal yang mendapat gelaran 'Raja Pop' mula menceburi bidang nyanyian pada 1973 dan aktif dalam dunia hiburan tanah air sehingga kini.

Namanya memuncak setelah mempopularkan lagu-lagu ciptaan komposer Ahmad Nawab serta membintangi beberapa filem seperti 'Azura' serta 'Kekasih Awal Dan Akhir'.

Jamal yang pernah berumahtangga sebanyak tiga kali dikurniakan dua anak lelaki, Osama Yamani dan Ahmad Zaki Yamani.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan