Nuffnang

Ahad, 25 Ogos 2013

kumpulan hujan - Google Blog Search

kumpulan hujan - Google Blog Search


Kemuncak peristiwa <b>hujan</b> meteor Delta Aquarids pada malam ini <b>...</b>

Posted: 29 Jul 2013 12:36 AM PDT

Assalamualaikum dan hai....

Malam ini pada pagi 30 Julai 2013 akan berlaku peristiwa kemuncak hujan tahi bintang. Delta Aquarids. Dijangkakan anda boleh melihat sehingga 10 tahi bintang dalam masa satu jam menggunakan mata kasar. Jika cuaca baik, kemungkinan anda boleh melihat sehinga 50 tahi bintang dalam masa 5 6 jam melakukan pemerhatian. 

Cara untuk melihat tahi bintang ini mudah sahaja.. bermula pada sekitar jam 12 tengah malam ini (30Julai), anda boleh berbaring di lantai dengan beralaskan bantal dan tikar dan lihat sahaja ke arah tengah dada langit. Jika langit di tempat anda bebas dari awan maka anda berpeluang untuk melihat sekitar 10 tahi bintang muncul di langit sebagai jaluran cahaya yang bergerak selama beberapa saat. Anda boleh melihat ke langit sehingga waktu subuh.

Sekali lagi ingin diingatkan bahawa anda hanya perlu melihat menggunakan mata kasar sahaja. Tidak perlu teleskop dan sebagainya.  Peristiwa ini boleh dilihat di seluruh kawasan di Malaysia.. dicadangkan anda membuat pencerapan di kawasan yang jauh dari gangguan pencemaran cahaya bandar.

Peristiwa hujan tahi bintang atau hujan meteor Delta Aquarids ini diberi nama Aquarids kerana semua tahi bintang akan keluar dari buruj ini pada malam ini. Peristiwa Aquarids ini sebenarnya mula menjadi aktif bermula 12 Julai sehingga 15 Ogos. Ianya mencapai waktu kemuncak pada malam 30 Julai setiap tahun..

Jom mencerap!
Dr Rizuan Ali

Buruj Aquarius akan berada tepat di atas kepala anda sekitar jam 2 pagi. Apa yang perlu anda buat ialah berbaring sahaja memandang dada langit bermula jam 11 malam hingga ke subuh. 
Buruj Aquarius menjadi pusat kepada peristiwa ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan