Nuffnang

Jumaat, 7 Mac 2014

Altimet - Google Blog Search

Altimet - Google Blog Search


Bukan Saya, Tapi Hiphop Yang Menang – <b>Altimet</b> | Portal Hiburan <b>...</b>

Posted: 26 Jan 2014 11:58 PM PST

'+ '

Subject:
Visit this site http://www.ohbulan.com

'+ '

Message:
Hi, this may be intersting you: \"Bukan Saya, Tapi Hiphop Yang Menang – Altimet\"! This is the link: http://www.ohbulan.com/bukan-saya-tapi-hiphop-yang-menang-altimet/

'+ '', buttons: [ jQuery.extend({}, vex.dialog.buttons.YES, { text: 'Send' }), jQuery.extend({}, vex.dialog.buttons.NO, { text: 'Cancel' }) ], callback: function (data) { if (data.emailfrom && typeof(data.emailfrom) != "undefined") { essb_sendmail_ajax(data.emailfrom, data.emailto); } } }); }); }); function essb_sendmail_ajax(emailfrom, emailto) { //alert(emailfrom + "|" + emailto); var get_address = "http://www.ohbulan.com/wp-content/plugins/easy-social-share-buttons/public/essb-mail.php?from="+emailfrom+"&to="+emailto+"&t=Bukan+Saya%2C+Tapi+Hiphop+Yang+Menang+%26%238211%3B+Altimet&u=http%3A%2F%2Fwww.ohbulan.com&p=http%3A%2F%2Fwww.ohbulan.com%2Fbukan-saya-tapi-hiphop-yang-menang-altimet%2F"; //alert(get_address); jQuery.getJSON(get_address) .done(function(data){ alert(data.message); }); }

Kini Trending

Bukan Saya, Tapi Hiphop Yang Menang   Altimet

Penangan lagu 'Kalau Aku Kaya' ciptaan Omar K, Audi Mok dan Altimet memang tidak dapat disangkal lagi apabila buat julung kalinya lagu bergenre hiphop telah diangkat dalam Anugerah Juara Lagu (AJL).

Walaupun hanya meraih tempat ketiga, lagu yang dinyanyikan oleh Awi Rafael dan Altimet ini sudah cukup untuk meletakkan satu tanda aras yang baru bagi genre muzik ini di Malaysia.

"Sebenarnya, bukan Altimet yang menang, tapi genre hiphop yang menang. Saya bagaikan memikul harapan genre hiphop satu Malaysia di bahu saya bila saya naik buat persembahan tadi. Saya rasa sangat terharu dan macam nak menangis."

Bukan Saya, Tapi Hiphop Yang Menang   Altimet'Kalau Aku Kaya' cipta sejarah genre hiphop Malaysia

Altimet ketika ditemubual di sidang media semalam berkata bahawa tugasnya untuk membuka pintu kepada pejuang muzik genre ini sudah dilaksanakan dan kini terpulang kepada mereka untuk menghasilkan karya yang bermutu bagi melayakkan lagu mereka diiktiraf.

Ternyata bukan mudah untuk menghasilkan naskhah 'Kalau Aku Kaya' kerana menurut penyanyi rap berusia 36 tahun itu, dia telah menemubual 40 orang individu yang berlainan status semata-mata mahu mendapatkan pandangan sebenar daripada komuniti.

"Kebanyakan lagu hiphop yang menjadi hits di Malaysia ini berunsurkan lagu rakyat dan isu komuniti. Contohnya seperti 'Papa Jahat' dan 'Alhamdulillah'.

Jadi, saya mengambil kesempatan tersebut jumpa dengan komuniti, temubual mereka dan menerusi research itu saya telah merangka 3 buah lirik dalam jangka masa sebulan. Saya pilih satu yang terbaik."

Bukan Saya, Tapi Hiphop Yang Menang   AltimetLagu 'Kalau Aku Kaya' merupakan lagu terakhir di AJL 28

Ditanya mengenai sesetengah pihak yang berpendapat bahawa lagu ini tidak layak untuk menduduki tangga ke-3 di AJL 28, Altimet mengatakan bahawa ianya adalah rezeki dan lama-kelamaan mereka akan mula tahu untuk menilai seni lirik dan komposisi muzik hiphop itu sendiri.

"Masa mula keluar lagu genre hiphop ini pun lagi ramai yang tak faham dan cakap macam senang je nak rap. Tapi sekarang bila saya jumpa orang dalam industri, mereka sendiri sudah akui bahawa ianya susah. Anjakan paradigma itu sudah ada."

Dalam pada itu, Awi Rafael juga turut menambah bahawa lirik dan melodi lagu ini bersesuaian dengan jiwa masyarakat dan sangat berbangga menyanyikan lagu tersebut bersama Altimet.

"Lagu ini ada aura dan ada story telling dalam lirik. So, masa mula-mula dapat lagu ini, Awi tahu ramai orang akan suka. Kami hanya mengambil masa 2 jam untuk merakamkan lagu ini dan saya sangat gembira apabila ia mampu mencipta sejarah di AJL."

Awi Rafael juga memberitahu bahawa kini mereka menerima banyak idea daripada rakan-rakan industri yang ingin menjadikan lagu 'Kalau Aku Kaya' sebagai filem dan juga dalam bentuk gameshow. Bagaimanapun, menurutnya lagi ia masih dalam proses perbincangan awal.

Executive Journalist at OHBULAN!, a degree holder in Journalism, currently taking master in Masscommunication & still learning to be an AWESOME journalist. Well, I am who I am. Im weird, lame, terribly complicated, run into things, spill food, trip, laugh in serious moment, scream about random & stupid stuff. But, I like it that way. Oh btw, I LOVE my job too!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan