Nuffnang

Isnin, 23 Januari 2012

Sara Ali - Google Blog Search

Sara Ali - Google Blog Search


Ekspresi <b>Sara Ali</b> | Suarapeople Dot Com

Posted: 17 Dec 2011 08:30 PM PST

Genuine Kaspersky 2012 license key hanya RM 22 !
Check out this 200-strong flashmob that recently happened at KLIA!
Find your favorite iPhones, iPads, Samsung Tabs & more at Sold.my

JALUR lakonan Sara Ali bermula dengan pengesanan wajahnya di Facebook. Kalau namanya rezeki, satu pesanan di laman sosial itu oleh pengarah filem Sesuatu Yang Tertinggal sudah memadai untuk mengubah status gadis berusia 21 tahun itu.

"Pengarah filem itu, Asrulhisyam Ahmad tanya sama ada saya minat berlakon.

"Pada awalnya saya risau tetapi memandangkan dia minta saya datang uji bakat di pejabat Grand Brilliance, saya jadi yakin. Saya pergi ke sana dengan ditemani ibu.

"Selepas uji bakat pertama, saya ditawarkan watak sebagai Mona," Sara mengimbas kembali tuahnya.

Untuk tahun ini nama seorang Sara Ali pasti disebut-sebut selepas tarikh 15 Disember.

Sebelum ini bukan dia tidak pernah berlakon tetapi selepas penayangan filem Songlap, nama bunga ini semakin bermain di bibir penonton filem arahan Effendee Mazlan dan Fariza Azlina Isahak itu. Untaian nama ini pasti berawal dengan tanda tanya dan jawapannya ada dalam Songlap.

Ekspresi wajah Sara dalam filem lakonan bersama Sam Shaheizy dan Syafie Naswip itu meletakkan Sara pada satu aras lain dalam bidang seni yang diceburinya secara tidak sengaja ini.

Tuah wajah lagi

Cuma berkata-kata sebaris dua pada penghujung cerita, untuk seorang anak muda yang masih baru dalam dunia lakonan, ia bukan tugas mudah.

Angguk Sara, perjalanan Songlap membolehkan dia merasa erti penat tetapi dibayar dengan hati yang puas.

"Saya banyak berfikir dan ini membuatkan saya letih sedikit. Bukan mengeluh tapi itu yang dirasai kerana saya sentiasa kena berfikir apakah ekspresi yang akan saya beri.

"Perlu lebih banyak gunakan otak daripada fizikal," ujar gadis ini yang baru selesai kuliah jurusan seni bina dari Universiti Limkokwing.

Akui Sara, Songlap memberinya satu dimensi tepat definisi pelakon. Katanya, berlakon itu kerja sukar namun dia selalu memikirkan bagaimana untuk melakukan yang terbaik pada masa hadapan.

Membawakan watak Hawa, gadis hamil yang terjebak dalam sindiket pemerdagangan manusia bukanlah satu hal yang mudah.

"Melalui Songlap saya menimba banyak pengalaman. Berlakon itu sukar, begitu juga di bahagian teknikal. Skrip sangat penting.

"Walaupun dalam filem itu saya tidak banyak dialog tetapi saya perlu baca dan faham dialog orang lain kerana saya akan memberi respons menerusi mimik wajah.

"Yang penting, mesej 1Malaysia dalam filem ini dilakonkan secara bersahaja tanpa kelihatan ditonjolkan dengan bersunguh-sungguh," ujarnya.

Begitu besar harapan diletakkan oleh Sara pada filem kedua lakonannya itu. Sesudah filem Nur Kasih, kini dia cuba melukis bakatnya di kanvas Songlap.

"Jujurnya saya memang letak harapan. Kalau diterima, saya sangat bersyukur. Bohong jika saya tidak takut kalau ia ditolak. Titik perjalanan seni saya ditentukan oleh penerimaan penonton terhadap Songlap," ikhlas dia bercerita.

Tambah Sara: "Saya mahu penonton peka dengan jalan cerita Songlap. Mereka mesti datang untuk tonton kekuatan jalan cerita itu, bukan disebabkan barisan pelakonnya semata-mata," akuinya yang kagum dengan semua pelakon filem ini kerana mereka bagus-bagus belaka.

Mencuit sedikit skeptikal umum terhadap senario kehadiran pelakon baharu di tengah-tengah aktor yang sudah lama menapak, Sara tidak terkecuali dihimpit ungkapan 'tumpang glamor'. Nama Sam dan Syafie menjadi tunjang kepada 'penumpangan' itu.

Hakikatnya jika melihat pembawaan karakter mereka, baik Sam, Syafie mahupun Sara semuanya berada pada garisan permulaan yang sama di dunia Songlap.

Sam seakan-akan bebas daripada watak kelakar yang sudah stereotaip untuk pelakon sebagusnya.

Bagi Syafie pula inilah filem perdananya yang bukan di bawah payung arwah Yasmin Ahmad.

Manakala Sara, filem ini mempamerkan kredibiliti lakonannya dengan adegan yang banyak. Secara teknikalnya, mereka bermula pada garisan perlumbaan yang sama.

"Saya tahu orang cakap saya tumpang populariti Sam dan Syafie. Hakikatnya, ini tuah saya kerana dapat bersama mereka. Saya boleh belajar daripada orang yang bagus.

"Perlu diketahui juga bahawa saya tidak tahu kedua-dua pelakon itu akan berlakon dalam filem ini kerana ramai yang hadir ke sesi uji bakat," katanya laju tentang keberuntungan hidupnya.

Bosan watak kelam

Bercakap mengenai karakter, Sara yang telah berlakon dalam lima buah filem mengaku dia tidak tercari-cari watak utama.

Sebaliknya jika dia dapat memangku watak pembantu tetapi dijayakan dengan baik, itu sudah memberi kepuasan.

"Saya mencari warna dalam karakter. Sebenarnya saya teringin untuk mencuba watak aksi. Itu bagi saya satu cabaran.

"Satu perkara yang mungkin 'kekurangan' bagi saya adalah tubuh saya yang kecil dan kurus. Ada yang melontarkan persepsi saya terlalu budak untuk diberikan watak.

"Akhirnya saya diberikan watak budak kolej atau remaja sahaja. Ini yang susah nak dipecahkan," luahnya yang telah berlakon filem Klip 3GP, Penunggu Istana dan Jangan Pandang-Pandang…

Begitu juga watak kelam bagaikan sudah lekat pada dirinya. Bermula daripada filem Nur Kasih, drama Wasiat dan bersambungan dalam Songlap, karakter tanpa senyum ini dibawanya dengan jaya dan seperti bersambung-sambung.

"Tidak sukar untuk membawa watak kelam tetapi saya akui sudah bosan kerana mahukan kelainan," jujur dia berbicara.

Ternyata seorang lagi anak seni sedang memulakan langkah. Ini satu permulaan buat Sara.

Walau watak kelam yang sering diberikan kepadanya, namun impaknya sudah diterima ramai. Sara Ali punya pelangi yang menanti di hadapannya.


Use Facebook to Comment on this Post

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan