Nuffnang

Isnin, 30 Januari 2012

saleem iklim - Google Blog Search

saleem iklim - Google Blog Search


<b>Saleem Iklim</b>- Suci Dalam Debu - MP3 Download - Video Clips <b>...</b>

Posted: 15 Jan 2012 04:50 AM PST

saleem iklim suci dalam debu mp3 download,saleem iklim suci dalam debu song download,saleem iklim suci dalam debu music download,We found saleem iklim suci dalam debu 13 Mp3 files, Youre in page 1 of 1 pages.To listen saleem iklim suci dalam debu just click Play.
To download saleem iklim suci dalam debu mp3 for free: Right Click -> Save Link As (Save Target As) -> Change filename to saleem iklim suci dalam debu.mp3. If Save As Type is not MP3, change to All Files.

For Legal MP3 File You Can  » BUY NOW HERE « 

Saleem Iklim- Suci Dalam Debu

Listen and Download Saleem Iklim- Suci Dalam Debu Mp3 For Free ,File Name Saleem Iklim- Suci Dalam Debu.mp3 Size : 4,484 KB Total Download : 422,713 Upload on : 06:46 12-07-2008 by : ima.zul17 on 4shared.
PLAY  » BUY «  |  »  DOWNLOAD « 

SaleemIklim-SuciDalamDebu

Listen and Download SaleemIklim-SuciDalamDebu Mp3 For Free ,File Name SaleemIklim-SuciDalamDebu.mp3 Size : 3,657 KB Total Download : 7,758 Upload on : 07:50 12-09-2008 by : ratuaulia on 4shared.
PLAY  » BUY «  |  »  DOWNLOAD « 

Saleem Iklim - Suci Dalam Debu

Listen and Download Saleem Iklim - Suci Dalam Debu Mp3 For Free ,File Name Saleem Iklim - Suci Dalam Debu.mp3 Size : 1,124 KB Total Download : 3,022 Upload on : 06:41 26-03-2009 by : www.radiokar.blogspot.com on 4shared.
PLAY  » BUY «  |  »  DOWNLOAD « 

Saleem iklim - Suci Dalam Debu

Listen and Download Saleem iklim - Suci Dalam Debu Mp3 For Free ,File Name Saleem iklim - Suci Dalam Debu.mp3 Size : 4,822 KB Total Download : 940 Upload on : 10:33 28-09-2009 by : aziong karimi febianse on 4shared.
PLAY  » BUY «  |  »  DOWNLOAD « 

Saleem Iklim- Suci Dalam Debu

Listen and Download Saleem Iklim- Suci Dalam Debu Mp3 For Free ,File Name Saleem Iklim- Suci Dalam Debu.mp3 Size : 4,484 KB Total Download : 639 Upload on : 07:20 01-12-2010 by : hen_syah86 on 4shared.
PLAY  » BUY «  |  »  DOWNLOAD « 

Malay - Iklim Saleem - Suci Dalam Debu

Listen and Download Malay - Iklim Saleem - Suci Dalam Debu Mp3 For Free ,File Name Malay - Iklim Saleem - Suci Dalam Debu.mp3 Size : 4,422 KB Total Download : 586 Upload on : 04:48 09-06-2009 by : ione corp on 4shared.
PLAY  » BUY «  |  »  DOWNLOAD « 

Saleem Iklim- Suci Dalam Debu

Listen and Download Saleem Iklim- Suci Dalam Debu Mp3 For Free ,File Name Saleem Iklim- Suci Dalam Debu.mp3 Size : 4,484 KB Total Download : 422 Upload on : 08:03 25-08-2010 by : uhp on 4shared.
PLAY  » BUY «  |  »  DOWNLOAD « 

Saleem Iklim- Suci Dalam Debu

Listen and Download Saleem Iklim- Suci Dalam Debu Mp3 For Free ,File Name Saleem Iklim- Suci Dalam Debu.mp3 Size : 1,684 KB Total Download : 331 Upload on : 04:45 15-03-2010 by : mbah hery on 4shared.
PLAY  » BUY «  |  »  DOWNLOAD « 

Saleem Iklim- Suci Dalam Debu

Listen and Download Saleem Iklim- Suci Dalam Debu Mp3 For Free ,File Name Saleem Iklim- Suci Dalam Debu.mp3 Size : 4,484 KB Total Download : 208 Upload on : 10:44 29-01-2011 by : rita.2404 on 4shared.
PLAY  » BUY «  |  »  DOWNLOAD « 

SaleemIklim-SuciDalamDebu

Listen and Download SaleemIklim-SuciDalamDebu Mp3 For Free ,File Name SaleemIklim-SuciDalamDebu.mp3 Size : 4,484 KB Total Download : 95 Upload on : 03:33 05-07-2010 by : Aku on 4shared.
PLAY  » BUY «  |  »  DOWNLOAD « 
Full content generated by Get Full RSS.

<b>Saleem Iklim</b> Dan Sejarah Kemunculan Mereka Bermula | Beliafun <b>...</b>

Posted: 26 Sep 2011 01:14 AM PDT

Dengan berbekalkan bakat semulajadi dan kebolehan yang ada pada dirinya, pada tahun 1988, Saleem telah melantik beberapa orang rakan dan anak muda kampungnya bagi menubuhkan sebuah kumpulan nyanyian yang berkonsepkan rock di mana beliau sendiri sebagai penyanyi utama. Terdapat beberapa orang kenalan Saleem menyatakan bahawa (boleh diragui akan kesahihannya) penubuhan kumpulan tersebut adalah disebabkan cuaca bagi menangkap ikan di laut tidak mengizinkan pada waktu itu. Untuk pengetahuan semua, nama Kumpulan Iklim adalah sempena keadaan iklim dan cuaca yang tidak menentu di pantai timur yang kerap dilanda ribut dan hujan lebat. Pada awal tahun 1989 iaitu sebelum mencipta nama, kumpulan IKLIM ini kerap mengadakan pertunjukan di kelab sosial/kelab malam dan juga beberapa undangan ekslusif serta majlis kenduri kahwin di sekitar negeri Terengganu.

Pada tahun 1990, SCS Record (Suara Cipta Sempurna) yang kini dikenali sebagai Rock Record of Malaysia telah memberi kepercayaan kepada kumpulan Iklim untuk membuat rakaman album mereka yang pertama. Album tersebut berjudul: Satu Kesan Abadi. Lagu-lagu top hits yangmenjadi siulan anak muda daripada album tersebut adalah: Suci dalam Debu, Hakikat sebuah Cinta dan Satu Kesan Abadi. Lagu Suci Dalam Debu dendangan IKLIM telah berjaya mengalahkan sebuah lagu dendangan Sheqal (Zapin Rindu-rinduan) yang agak lama mendominasi carta muzik tanahair dengan irama balada nusantaranya pada waktu itu.

Setelah album Satu Kesan Abadi mendapat sambutan hangat di Malaysia, Indonesia dan Singapura, Saleem dan anggota kumpulan Iklim telah ditawarkan untuk menjayakan sebuah filem yang berjudul "Suci dalam Debu" yang dibintangi oleh Julia Rais dan Sidi Oraza. Walaubagaimanapun watak Saleem dan anggota kumpulan IKLIM dalam filem itu kurang menonjol dan boleh dipertikaikan walaupun suara beliau sering berkumandang di awal dan akhir filem tersebut.

Setelah itu, Populariti Saleem dan IKLIM terus melonjak naik dan banyak antara lagu-lagunya telah menjadi top hits dan diminati ramai. Tidak dapat dinafikan bahawa ada antara lagu-lagunya yang menjadi tema/montaj drama swasta terbitan RTM dan TV3. Tidak kurang juga ada yang menjadi lagu tema filem. Bahkan juga lagu-lagunya sering diputarkan di pasar-pasar raya bagi memeriahkan dan menceriakan suasana membeli-belah. Antara lagu-lagu Saleem/IKLIM yang menjadi pujaan ramai kerana kehebatannya di sekitar 90an hingga sekarang adalah seperti berikut:
Suci Dalam Debu
Satu Kesan Abadi
Hakikat Sebuah Cinta
Sandiwara Cinta Semusim
Ammarah
Bulan Jatuh ke Riba
Gerhana Cinta Luka
Abadi
Selamat Tinggal Penderitaan
Elusan Cinta
Sayembara
Menjejak Bayang Bayang ( duet Saleem & Wann )
Budi
Mimpi Yang Pulang
Blues Terengganu Kita
Mahligai Seribu Mimpi
Mantera Anak Seni
Aduhai! Seribu Kali Sayang
Rumah Kecil Buluh Semambu
Aku Pasti Kembali
Orang Rentak Berdua ( duet Saleem & Ayati Tasrip ) ( LAGU TRADISIONAL )
Bukan Aku Tak Cinta
Dunia
Patah Ranting Di Cermin Usia
Lambaian Aidilfitri ( duet Saleem & Jamal )
Namun Ku Punya Hati ( Lagu Saduran )
Datang Dan Pergi ( Tribute To RAMLI SARIP )
Taman Rohani ( duet Saleem & Arab feat Hillary Ang )
Pesona ( Saleem feat Hillary Ang )
Sheilla
What Can I Say
Di Pintu Mahligai
Sebenarnya Kata Pujangga
Dialah Segalanya
Si Karut Marut
Bukan Niatku
Kasih Syurgawi
Retak Seribu
Hey Maria
Bukan Ku Tak Sudi
Cinta Yang Aku Punya
Karam Di Lautan Duka
Mungkin Tak Pasti
Puteri 96
Sambutlah Tanganku
Maaf
Juwita
Lara
Isabella 98 ( duet Saleem, Jamal, Amy & Zamani )
Dari Kekasih Kepada Kekasih
Rajuk
Fantasia Bulan Madu ( duet Saleem & Poppy Mercury )
Mahligai Syahdu
Ratib Orang Pinggiran
Airmata Kasih
Ratu Sanubari
Merisik Khabar
Antara Rintih Dan Tangisan
Bunga Emas
Senandung Semalam
Insan Seni
Semut
Debu Debu Rindu
Hutang
Antara Hujan Dan Airmata
Dendangan Kalbu
Kau Anugerahku
Sesat Di Kuala Lumpur ( duet Saleem & Amy Search )
Alam Cinta
Sepi Sekali
Gerimis Senja
Suara Kekasih ( duet Saleem, David, Zamani & Ezad )
Ke Hujung Hayat
Cinta Buana
Trilogik Cinta (Cinta 3 Segi)
Wanitaku
Kamelia
Harum Kasih Bersemi ( duet Saleem & Kristal )
Kasihnya Laila ( duet Saleem & Khalifah )
Tamu Jiwa
Benarkah Kerana Cinta
Benci Tapi Rindu
Tinggal Kenangan

Pada tahun 1994, Saleem telah digam daripada muncul di kaca TV untuk membuat persembahan dalam rancangan berprestij iaitu pertandingan akhir Muzik Muzik TV3. Larangan tersebut adalah arahan daripada pihak kerajaan kerana keterlibatan Saleem dengan masalah dadah. Lagu IKLIM yang masuk ke dalam carta akhir pertandingan muzik muzik 94 itu adalah Bukan Aku Tak Cinta. Sebagai gantinya, seorang penyanyi wanita, Adilla diberi kepercayaan untuk menyampaikan lagu itu ke pertandingan. Malang sekali ia tidak membawa sebarang kejayaan. Kontroversi timbul apabila secara terbuka, Saleem mengkritik penampilan Adilla yang sewenang-wenangnya menukar rentak lagu tersebut daripada sentimental Balada kepada irama keroncong. Dalam sesi temuramah dengan siaran televisyen, Saleem telah beberapa kali mengeluarkan perkataan "Macam mana boleh jadi macam ni?" dengan nada sinis berbaur tidak puas hati sambil diapit oleh ahli-ahli kumpulan IKLIM yang lain persis lagak sebagai seorang gangster berjaket kulit dengan berkaca mata hitam. Pada tahun berikutnya lagu-lagu IKLIM terus mendapat sambutan hangat daripada peminatnya. Di Pintu Mahligai adalah merupakan lagu yang paling top pada tahun 1995 sehingga ia sering berkumandang di corong-corong radio mahupun televisyen.
[sunting]
Kejatuhan

Zaman kejatuhan IKLIM dan Saleem dipercayai terjadi pada pertengahan dekad 90an (1996) selepas isu kemalangan jalan raya yang melibatkan nyawa seorang anggota tentera darat Malaysia. Sejak kemalangan tersebut, kehidupan Saleem bertukar menjadi tidak menentu ditambah lagi dengan masalah penagihan dadah yang menambahkan lagi kesulitan untuk mempertahankan populariti kumpulan tersebut dan imej baik di mata masyarakat. Lama-kelamaan Saleem dan kumpulan IKLIM terpaksa berpecah. Perpecahan tersebut dipercayai akibat masalah displin yang menimpa diri Saleem. Penyanyi tersebut kerap membatalkan segala temu janji di saat akhir dan lewat hadir ke pertunjukan gemilang yang diundang. Akibatnya, kumpulan tersebut telah disenaraihitamkan oleh pihak penganjur kerana tidak mahu reputasi mereka terjejas yang kelak pasti menanggung kos kerugian. Bagi membolehkan IKLIM terus bernafas di persada seni tanahair, Saleem telah disingkirkan daripada IKLIM. Tujuan penyingkiran Saleem adalah untuk mengelakkan kumpulan IKLIM daripada terus mengalami reputasi buruk, sekaligus ditegah dan diharamkan daripada membuat sebarang pertunjukan. Tetapi malangnya, penyingkiran tersebut tidak dapat mengembalikan kegemilangan IKLIM seperti pada awal 90an dulu.

Menurut seorang penganalisis dan pemikir seni budaya tanahair secara sambilan, Fahrul Hakim Ayob(33), jika dilihat dari sudut akademik, Saleem tidak pernah menyalahkan sesiapa terhadap penyingkiran tersebut dan mengakui bahawa segala masalah adalah berpunca daripada diri beliau sendiri. Oleh yang demikian, dalam hal ini, beliau (Saleem) pasrah. Menurutnya lagi, Saleem menganggap bahawa perpecahan tersebut merupakan suatu takdir. Sudah pasti ia memberi "satu kesan abadi" ke atas diri Saleem baik dari sudut positif mahupun negatif. Memang tidak dapat dinafikan bahawa Saleem berasa sungguh terkilan dengan penyingkiran tersebut. Walaubagaimanapun Saleem tetap tabah dan berfikiran positif. Beliau beranggapan bahawa "Rezeki adalah di tangan tuhan".

Pada akhir tahun 1996, Penyanyi bersuara emas dan serak-serak basah ini telah ditangkap di Jalan Chow Kit/Tuanku Abdul Rahman Kuala Lumpur akibat pengambilan dadah yang berlebihan. Berita tergempar yang memalukan itu telah disiarkan dalam televisyen serta terpampang di dada akhbar-akhbar tempatan. Penangkapan tersebut menyebabkan Saleem dipenjara. Justeru itu, Segala lagu Saleem dan rakaman persembahannya telah digam oleh pihak kerajaan daripada disiarkan sehingga beliau dibebaskan kelak.
[sunting]
Kebangkitan Semula

Setelah dibebaskan, Saleem ingin kembali aktif menyanyi walaupun imejnya telah tercemar dan popularitinya agak menurun. Namun begitu, beliau bernasib baik kerana masih diberi kepercayaan oleh Warner Music of Malaysia untuk merakamkan sebuah album nyanyian solo yang diberi judul "Maaf/Juwita" pada tahun 1998. Terdapat beberapa lagu dalam Album Juwita dirakamkan di Indonesia. Menurut sesetengah pendapat, album Juwita telah memberi nafas baru kepada Saleem. Album itu membuktikan bahawa beliau memang berpotensi menjadi seorang penyanyi solo yang berjaya. Tidak dapat dinafikan bahawa album Maaf/Juwita telah membuka satu dimensi baru ke atas diri beliau. Album tersebut telah berjaya mempertahankan namanya dalam industri muzik tanahair setelah sekian lama beliau lesu dan kurang bergiat dalam bidang seni. Album Maaf/Juwita bertemakan keinsafan dan mengharapkan jutaaan kemaafan daripada peminat kerana keterlanjurannya dengan najis dadah.

Konsep cover album tersebut memaparkan imej Saleem yang bermisai/berjambang sebagai seorang yang telah Insaf dan bertaqwa. Lagu Juwita adalah sebuah lagu syahdu sempena nama isteri pertamanya. Lagu tersebut dihadiahkan khas untuk isterinya, Juwita bagi mengenangkan jasa, berkat kesabaran dan jerih payah beliau dalam menangani liku-liku kehidupan bersama anak-anak yang semakin terhimpit ketika Saleem di dalam penjara. Pada tahun 1999, Lagu Juwita telah berjaya masuk ke pertandingan akhir Muzik Muzik terbitan TV3. Saleem secara solo mendendangkan lagu itu secara live di hadapan penonton. Tetapi nasib tidak menyebelahinya, Saleem gagal untuk memenangi sebarang anugerah di kejuaraan itu. Desas-desus mengatakan bahawa suara Saleem hampir tidak keluar dan tersekat-sekat ketika menyampaikan lagu tersebut.

Setelah kejayaan album Maaf/Juwita, Saleem telah diberi kesempatan untuk merakamkan beberapa album seperti Bunga Emas bersama bekas kumpulannya, IKLIM, Ratib Orang Pinggiran serta berpeluang berduet dengan Rahmat(Ekamatra), Jamal Abdillah dan Penggubah M. Nasir.

Di sini dapat diberi kesimpulan bahawa nama Saleem memang kental dan tetap megah dalam bidang seni nyanyian dan populariti beliau tidak terhakis di tengah-tengah kemunculan puluhan penyanyi muda yang mempunyai rupa, harta, bakat dan berpotensi besar seperti kumpulan KRu, Ruffedges, KooL, Slam, Innuendo, Julia Banos, Siti Nurhaliza dan ratusan lagi bakat baru. Memang agak aneh, persaingan ini tidak sedikitpun melenyapkan namanya sebagai insan seni yang terunggul di tanahair.

Malang telah menimpa sekali lagi ke atas diri Saleem. Kali ini pada pertengahan tahun 2004, Saleem telah ditangkap buat kali kedua kerana dadah. Kali ini beliau telah disumbat ke dalam penjara Kajang. Menurut beberapa siri wawancara dengannya, penjara Kajang telah mengajar Saleem banyak erti kehidupan. Kali ini beliau kelihatan agak serik, letih dan tua. Diharapkan penangkapan ini benar-benar menginsafkan diri Saleem sehingga ke akhir hayatnya. Pada bulan Ogos tahun 2006 Saleem dan Jamal Abdillah dijemput oleh RTM1 untuk ditemuramah dalam slot program Isu Semasa berkenaan dengan penglibatan dirinya dengan najis dadah.

Saleem tetap terunggul dan namanya tetap utuh dalam bidang seni suara. Dengan segala potensi, bakat semulajadi dan nilai komersil yang masih ada pada dirinya, Rock Record dan Warner Music of Malaysia bersama dengan saudara Syed Azlan Syed Abu Bakar (Arab) sebagai wakil daripada syarikat tersebut telah berjumpa dengan Saleem dan memberi peluang kedua (sejak 1993) kepadanya untuk pembikinan sebuah lagi album baru. Kali ini album tersebut adalah kompilasi lagu-lagunya dahulu daripada kumpulan IKLIM. Judul Album beliau pada ketika itu adalah 'Saleem Raja Balada'. Album beliau kali ini tetap berjaya dan mendapat sambutan hangat daripada peminat. Anugerah platinum telah diberikan kepada album ini dengan jumlah pembelian mencapai beberapa puluhan ribu unit.

Berperisa, Unik, merdu, serak-serak basah, parau dan 'agak sengau' itulah kelebihan suara Saleem yang membuatnya terus diminati oleh peminat-peminatnya. Album terkini beliau iaitu Epigoni (2006) telah mencatat jualan yang membanggakan dan memenangi anugerah Emas kerana penjualan telah mencecah lebih daripada 15 ribu unit sejak tiga minggu berada di pasaran. Konsep album beliau pada kali ini adalah remake lagu-lagu lama dendangan Amy-Search, Shima, Bumiputra Rocker, Allahyarham Sudirman, Wings dan lain2 lagi.

Alhamdulillah kini beliau kelihatan sangat bahagia dengan isteri keduanya, iaitu Julia Bachok. Menurut seorang kenalan rapat dari Astro, Saleem kini telahpun menjadi artis di bawah naungan Perbadanan Penyiaran Astro iaitu sebuah stesen TV bersatelit pertama di Malaysia yang berpengkalan di Seri Kembangan, dekat Serdang. Sejak di bawah naungan Perbadanan Penyiaran Astro, Saleem telah beberapa kali diberi peluang untuk memenuhi undangan bagi memeriahkan lagi industri muzik tanahair dengan menjadikan isteri kedua kesayangannya Julia, sebagai pengurus peribadi.
[sunting]
Saleem dan kumpulan Iklim

Kumpulan Iklim adalah merupakan kumpulan rock (kugiran) yang muncul pada akhir dekad 80-an atau lebih spesifik lagi pada tahun 1989 yang bertemakan irama rock perlahan (slow rock). Pada asal penubuhannya, kumpulan Iklim dianggotai oleh lima orang anak muda yang berasal dari Terengganu, Di awal penubuhan IKLIM mereka terdiri daripada 5 orang anak muda iaitu A.M SALEM ABDUL MAJEED,UMARUL MAHDZAR,MOHD SALIM,KAMARUDIN & FADHIL SUHAIMI namun perpecahan berlaku Pemain gitar kedua, Fadhil Suhaimi keluar daripada kumpulan Iklim semasa proses rakaman album pertama sedang berlangsung. Tempat beliau telah digantikan oleh pemain keyboard, HUZALI ALI memandangkan instrumen keyboard banyak digunakan dalam album pertama Iklim - Satu Kesan Abadi (1990)
Saleem (Vokalis)
Umarul (Gitar utama)
Mohalim (Bass)
Huzali (Keyboard)
Kama (Pemain dram)
[sunting]
Album

Berikut adalah album kumpulan Iklim dan Saleem secara solo.
- Iklim
1990 - Satu Kesan Abadi (SCS)
1991 - Bulan Jatuh Ke Riba (SCS)
1992 - Budi (SCS)
1993 - Dunia (SCS)
1993 - Saleem(IKLIM) (SCS)
1994 - Iklim (Warner)
1995 - Bukan Niatku (Warner)
1996 - Salam Perpisahan (Warner)
1997 - Sambutlah Tanganku (Warner)
1998 - Pergimu Satu Tanda (Warner)
2003 - Bunga Emas (Nova)
- Saleem
1993 - Saleem/Wan Zul - Gabungan Dua Insan Seni (SCS)
1995 - Gabungan Saleem Iklim Dan M. Nasir (SCS)
1998 - Maaf (Warner)
2000 - Ratib Orang Pinggiran (Warner)
2001 - Ratu Sanubari (Warner)
2006 - Epigoni (Warner)
2008 - Ke Hujung Hayat (Warner)
2008 - Aku Saleem - Trilogi Cinta (Music Valley)
2009 - Demi Cinta (Music Valley)
2010 - Dunia Etnik (Universal Music)

- Kompilasi
1995 - Seribu Penghargaan (SCS)
1995 - Tribute To Ramli Sarip (Warner)
1994 - Saleem - Unplugged 1994 (SCS)
1996 - Saleem -(Akustika Warisan Abadi) The Unplugged 2 (SCS)
1997 - Emas Selamanya (Rock Records)
1997 - Dirgahayu 1 - IKLIM (Warner/Rock Record)
1998 - Dirgahayu 2 - SALEEM (Warner/Rock Record)
2000 - Koleksi Ori - Sesuatu Yang Abadi (Rock Records)
2001 - 3 Dimensi Popular - Saleem, Ramli Sarip & Nash (Warner)
2005 - Memori Hit - Iklim ( Music Valley/Rock Records)
2004 - Saleem Iklim dan Rahmat Ekamatra (Emi/Rock Record)
2005 - Iklim - Musim Bermusim (Rock Records)
2006 - Saleem - Raja Balada (Warner)
2007 - Tribute To Aleycats (Nova Music)
2008 - Saleem & Iklim - Terunggul (Music Valley/Rock Records)
2008 - Rahmat Ekamatra vs Saleem Iklim (Music Valley)
2010 - Keunggulan Saleem (Warner)

[sunting]
Konsert
1994 - Konsert Iklim di Tapak Ekspo Seksyen 15, Shah Alam, Selangor malaysia(19 Jun 1994)
2008 - Konsert Amal Kasih / Okestra Saleem & Jamal Abdillah ( Istana Budaya )
[sunting]
Pencapaian, penghargaan dan anugerah
IKLIM / SALEEM - ALBUM ( IKLIM / SATU KESAN ABADI )

ANUGERAH SRI ANGKASA RTM 1990 - Kumpulan Muzik Terbaik / IKLIM
ANUGERAH BINTANG POPULAR 1990 - Artis Berkumpulan Paling Popular / IKLIM
JUARA LAGU 1990 Suci Dalam Debu - Juara Lagu Tempat 2 / Lirik Terbaik / Persembahan Terbaik Tempat 3
PUJAAN 10 RADIO SATU RTM / NESCAFE 1990 - Lagu , Suci Dalam Debu 10 Minggu Tangga 1 Dalam Carta Radio
ANUGERAH TRIPLE PLATINUM 1991 Di MALAYSIA - Album Satu Kesan Abadi Jualan 250,000 Unit
IKLIM Muncul Menerusi Filem SUCI DALAM DEBU Arahan ZULKIFLI M.OSMAN Pada 1991
HDX AWARDS INDONESIAN MUSIC INDUSTRY - Suci Dalam Debu Lagu Terbaik 1992
HDX AWARDS INDONESIAN MUSIC INDUSTRY - Album Suci Dalam Debu Jualan Terbaik 1992 ( 1 Juta Unit )

IKLIM / SALEEM - ALBUM ( IKLIM / BULAN JATUH KERIBA )

ANUGERAH SRI ANGKASA RTM 1991 - Kumpulan Muzik Terbaik / IKLIM
ANUGERAH BINTANG POPULAR 1991 - Artis Berkumpulan Paling Popular / IKLIM
ANUGERAH PLATINUM 1991 - Album Bulan Jatuh Ke Riba
MUZIK - MUZIK Semi Final 1991 - Lagu / Gerhana Cinta Luka
PUJAAN 10 RADIO SATU RTM / NESCAFE 1991 - Lagu , Gerhana Cinta Luka 6 Minggu Tangga 1 Dalam Carta Radio

IKLIM / SALEEM - ALBUM ( IKLIM / BUDI )
ANUGERAH BINTANG POPULAR 1992 - Iklim / Pencalonan Akhir ( Top 5 ) Kategori Kumpulan Muzik Popular
ANUGERAH PLATINUM 1992 - Album Budi
MUZIK MUZIK Semi Final 1992 - Lagu / Mimpi Yang Pulang
PUJAAN 10 RADIO SATU RTM / NESCAFE 1992 - Lagu , Mimpi Yang Pulang 5 Minggu Tangga 1 Dalam Carta Radio

SALEEM - ALBUM ( WAN ZUL & SALEEM - GABUNGAN 2 INSAN SENI )
ANUGERAH INDUSTRI MUZIK 1993 - Saleem / Pencalonan Akhir Kategori Vokal Lelaki Terbaik Dalam Album
ANUGERAH BINTANG POPULAR 1993 - Salem / Pencalonan Akhir ( Top 5 ) Kategori Penyanyi Lelaki Popular

SALEEM / IKLIM - ALBUM ( DUNIA IKLIM )
ANUGERAH INDUSTRI MUZIK 1993 - Saleem ( IKLIM ) / Memenangi Kategori Vokal Berkumpulan Terbaik Dalam album
ANUGERAH INDUSTRI MUZIK 1993 - Iklim / Memenangi Kategori Rakaman Album Terbaik
ANUGERAH INDUSTRI MUZIK 1993 - Iklim / Pencalonan Akhir Kategori Video Muzik Terbaik
ANUGERAH BINTANG POPULAR 1993 - Iklim / Pencalonan Akhir ( Top 5 ) Kategori Artis Berkumpulan Popular
ANUGERAH PLATINUM - Album Dunia Iklim
TV SINGAPORE ( SBC RIA ) 1993 - Iklim / Memenangi Kategori , Kumpulan Muzik Terbaik , Menerusi Lagu BUKAN AKU TAK CINTA
MUZIK - MUZIK 1994 TV3 - Lagu / Bukan Aku Tak Cinta 24 Minggu Dalam Carta
JUARA LAGU 1994 ( FINAL ) - Iklim / Pencalonan Akhir Lagu BUKAN AKU TAK CINTA

IKLIM / SALEEM - ALBUM ( IKLIM ' 94 )
ANUGERAH INDUSTRI MUZIK 1995 - Iklim / Pencalonan Akhir Kategori Vokal Berkumpulan Terbaik Dalam Album
ANUGERAH INDUSTRI MUZIK 1995 - Iklim / Pencalonan Akhir Kategori Video Muzik Terbaik / Di Pintu Mahligai
ANUGERAH BINTANG POPULAR 1995 - Iklim / Pencalonan Akhir ( Top 5 ) Kategori Artis Berkumpulan Popular
ANUGERAH PLATINUM BERKEMBAR TIGA 1995 - Album Iklim
JUARA LAGU 1995 ( FINAL ) - Iklim / Pencalonan Akhir Lagu DI PIMTU MAHLIGAI

IKLIM / SALEEM - ALBUM ( BUKAN NIATKU / IKLIM )
ANUGERAH INDUSTRI MUZIK 1996 - Iklim / Pencalonan Akhir Kategori Kulit Album Terbaik
ANUGERAH PLATINUM 1996 - Album Iklim Bukan Niatku

SALEEM / IKLIM - ALBUM ( EMAS SELAMANYA & DIRGAHAYU IKLIM )
ANUGERAH PLATINUM 1997 - Album Emas Selamanya Iklim Jualan 200,000 Unit
ANUGERAH PLATINUM 1997 - Album Dirgahayu Iklim Jualan 150,000 Unit

SALEEM - ALBUM ( SALEEM / MAAF )
ANUGERAH PLATINUM 1998 - Album Saleem Maaf - Jualan 90,000 Unit
JUARA LAGU 1998 ( FINAL ) - Saleem / Pencalonan Akhir Lagu JUWITA
ANUGERAH BINTANG POPULAR 1998 - Salem / Pencalonan Akhir ( Top 5 ) Kategori Penyanyi Lelaki Popular
ANUGERAH INDUSTRI MUZIK 1999 - Saleem / Pencalonan Akhir Kategori Vokal Lelaki Terbaik
ANUGERAH INDUSTRI MUZIK 1999 - Saleem / Pencalonan Akhir Kategori Album Pop Terbaik
ANUGERAH PLATINUM 1999 - Bagi Album Saleem - Juwita Untuk Pasaran Indonesia
SALEEM - ALBUM ( SALEEM / RATIB ORANG PINGGIRAN )
ANUGERAH BINTANG POPULAR 2000 - Salem / Pencalonan Akhir ( Top 5 ) Kategori Penyanyi Lelaki Popular
MUZIK MUZIK Semi Final 2000 - Lagu / Air Mata Kasih
ANUGERAH INDUSTRI MUZIK 2001 - Saleem / Pencalonan Akhir Kategori Vokal Lelaki Terbaik
JUALAN ALBUM - 20,000 Unit - Tahun 2001

SALEEM - ALBUM ( RATU SANUBARI / SALEEM )
ANUGERAH BINTANG POPULAR 2001 - Salem / Pencalonan Akhir ( Top 5 ) Kategori Penyanyi Lelaki Popular
ANUGERAH INDUSTRI MUZIK 2002 - Saleem / Pencalonan Akhir Kategori Vokal Lelaki Terbaik
ANUGERAH INDUSTRI MUZIK 2002 - Saleem / Pencalonan Akhir Kategori Album Rock Terbaik
ANUGERAH INDUSTRI MUZIK 2002 - Saleem / Pencalonan Akhir Kategori Susunan Muzik Terbaik Dalam Lagu / Merisik Khabar
JUALAN ALBUM - 12,000 Unit

IKLIM / SALEEM - ALBUM ( BUNGA EMAS / IKLIM , REUNION )
ANUGERAH PLATINUM 2004 - Album Bunga Emas Iklim - Jualan 50,000 Unit
ANUGERAH INDUSTRI MUZIK 2005 - Saleem ( Iklim ) / Pencalonan Akhir Kategori Vokal Lelaki Terbaik
ANUGERAH INDUSTRI MUZIK 2005 - Iklim / Pencalonan Akhir Kategori Rakaman Album Terbaik

SALEEM - ALBUM ( SALEEM / RAJA BALADA )
ANUGERAH PLATINUM BERKEMBAR 2005 - Album Saleem Raja Balada Jualan 50,000 Unit

SALEEM - ALBUM ( EPIGONI / SALEEM )
ANUGERAH INDUSTRI MUZIK 2006 - Saleem / Pencalonan Akhir Kategori Vokal Lelaki Terbaik
ANUGERAH INDUSTRI MUZIK 2006 - Saleem / Pencalonan Akhir Kategori Album Pop Rock Terbaik
ANUGERAH PLATINUM EMAS 2006 - Album Saleem Epigoni Jualan 15,000 Unit

SALEEM - ALBUM ( AKU SALEEM TRILOGIK CINTA / CINTA TIGA SEGI )
ANUGERAH PLATINUM 2008 - Album Saleem Trilogik Cinta Jualan 15,000 Unit

SALEEM - ALBUM ( DEMI CINTA / SALEEM )

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan