Nuffnang

Khamis, 12 Januari 2012

Fouziah Gous - Google Blog Search

Fouziah Gous - Google Blog Search


Cerita Artis: Tak Pernah Kawan Suami Orang - <b>Fouziah Gous</b>

Posted: 01 Jan 2012 11:57 AM PST


SEJAK kebelakangan ini, mutu lakonan aktres jelita Fouziah Gous boleh dikatakan semakin menyerlah. Tidak hanya terikat dengan karakter lemah lembut dan sopan santun, dia kini muncul dengan watak lebih berani serta mencabar keupayaan diri.

Fouziah atau nama sebenarnya, Nor Fouziah Mohd Gous bukan lagi pelakon sebarangan yang bersandar pada wajah yang cantik. Sebaliknya, dia benar-benar mahu penonton menilai bakat lakonannya yang berkesan menerusi watak wanita bermadu.

Bermula dengan drama Trilogi Cinta di samping Rosyam Nor dan Amyza Adnan, gadis manis berusia 28 tahun ini makin rancak menerima watak 'wanita bermadu' apabila satu demi satu tawaran menjadi miliknya. Terbaru, drama Karma untuk TV9.

Diarahkan Erma Fatima, drama 13 episod itu menonjolkan Fouziah sebagai Karmila, seorang pelakon popular yang jatuh cinta dan berkahwin dengan lelaki berusia, Tan Sri Fahrul Sani lakonan Datuk Ahmad Tamimi Siregar. Namun, tak diterima isteri pertama.

Sarat dengan pelbagai konflik dan perasaan tidak puas hati, drama ini yang disiarkan menerusi slot Ratu mulai Isnin ini, jam 8.30 malam turut membariskan Ziela Jalil, Aaron Aziz, Datuk Rahim Razali, Azlee Khairi serta Fadhilah Mansor.

Ditemui ketika penggambaran drama ini di Plaza Shah Alam minggu lalu, Fouziah berkata Karma adalah lakonan kelima, dia diberi kepercayaan melakonkan watak wanita bermadu selepas Trilogi Cinta, Tahajud Cinta, Kekasih Awal dan Akhir serta Senyawa.

"Biarpun watak itu sama, tetapi tuntutan jalan ceritanya berbeza. Dalam Trilogi Cinta, saya rela menjadi isteri kedua kerana simpati dan kasih sayang. Manakala, Tahajud Cinta pula saya terpaksa menjadi isteri keempat kepada lelaki yang dibenci. Tidak terkecuali, telefilem Kekasih Awal dan Akhir yang menonjolkan saya sebagai madu bersikap antagonis. Begitu juga, Senyawa yang memerlukan saya berkongsi kasih suami kerana tak mampu melahirkan zuriat.

"Kesemuanya nyata sangat mencabar. Namun, ini hanyalah lakonan semata-mata. Dalam kehidupan realiti, saya sentiasa mengharapkan Tuhan memberi jodoh terbaik. Jujurnya, saya berdoa supaya dijauhkan kehidupan bermadu kerana dalam lakonan pun sudah dapat rasakan keperitannya. Inikan pula realiti. Lagi pun, saya tidak pernah berkawan dengan suami orang. Kehidupan harian saya pun hanya tertumpu pada lima perkara iaitu karier, keluarga, gimnasium, bersukan dan makan. Setakat ini, tiada masa untuk bercinta" katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

<b>Fouziah Gous</b> Pernah Mahu Bersara | N9 Kini - Portal Berita Negeri <b>...</b>

Posted: 27 Mar 2011 10:33 PM PDT

KALAU diikutkan, pembabitan aktres Fouziah Gous dalam dunia hiburan tanah air bukan baru setahun dua.

Mula menapak sebagai model pada sekitar 2006, wanita berketurunan Pakistan, Melayu dan Cina ini diperkenalkan ke dunia lakonan menerusi pengarah dan pensyarah Prof Madya A. Razak Mohaideen.

Kini selepas hampir enam tahun bergelumang dalam arena glamor ini, jenama Fouziah hakikatnya tidaklah segah mana. Memang dia dikenali tetapi tidak sensasi seperti segelintir aktres lain.

Bahkan, lebih ramai pendatang baru yang jauh lebih popular daripada bekas pramugari Sistem Penerbangan Malaysia (MAS) ini. Apabila menyentuh isu itu, memang tidak dinafikan antara puncanya adalah kerana Fouziah kurang dicemari kontroversi.

Turut diakui empunya badan, dia memang jarang dikaitkan dengan gosip atau cerita-cerita nakal.

Paling heboh diperkatakan pun setakat ini adalah keintimannya dengan aktor Iqram Dinzly. Itu pun, palitan tersebut tidaklah sehangat mana jika dibandingkan kontroversi yang melanda rakan-rakan artis seangkatannya.

Mengulas perkara itu, Fouziah yang ditemui dalam sesi fotografi bersama OopStarz! baru-baru ini berkata: "Bagi saya, tidak guna kalau kita hanya popular dan glamor tetapi kerjaya tidak kukuh.

"Apa yang lebih penting adalah tawaran lakonan itu berterusan dan sekali gus ia dapat mengukuhkan kewangan dan simpanan masa depan.

"Kalau hendak mengejar populariti pun, biarlah orang nampak dan memperakui kerja kita agar kedua-duanya seiring."

Berlakon hanya untuk wang

Terang Fouziah, antara faktor penyumbang yang membuatkannya 'dingin' daripada palitan kisah sensasi adalah bertitik-tolak daripada keraguannya sendiri terhadap cabang seni yang dipilihnya itu.

"Sebenarnya, jiwa saya mulanya bukan pada lakonan. Saya cintakan bidang peragaan dan suka bergambar. Jujurnya, pada permulaan kerjaya, saya hanya berlakon untuk mendapatkan wang.

"Sebab itu, saya tidak kisah pun soal popular atau kontroversi. Apa yang saya utamakan adalah mendapat pelbagai tawaran berlakon," katanya.

Dek kepuasan minimum itu, Fouziah pernah terfikir untuk berundur diri."Pernah sampai satu tahap, saya terfikir untuk tidak mahu berlakon lagi kerana tidak puas dengan apa yang dilakukan.

"Namun, sokongan dan kepercayaan peminat dan pihak-pihak tertentu terhadap potensi saya membuatkan saya semakin mencintai dunia lakonan," katanya.

Hari ini, Fouziah mengakui semakin obses dengan periuk nasinya itu dan mahu terus memperbaiki dan mendalami bidang yang dipilih.

"Lakonan kini sudah menjadi sebahagian hidup saya. Saya mula merasakan betapa saya sayang pada bidang seni sejak dua tahun kebelakangan ini.

"Saya sedar terlalu banyak perkara yang perlu diperbaiki dan dalami. Oleh itu, saya teringin untuk bekerja dengan lebih ramai pelakon dan pengarah berkaliber untuk menjadi pelakon berwibawa pada masa akan datang," katanya.

Iqram bagai adik

Diusik pula tentang lelaki yang dikaitkan dengannya iaitu aktor Iqram Dinzly, Fouziah berkata keakraban dan keserasian mereka menyukarkan rasa cinta untuk bertandang.

"Sebenarnya, lebih dalam kita mengenali seseorang itu lebih sukar untuk perasaan cinta terbit. Dalam kes saya dan Iqram, kami terlalu rapat seperti adik-beradik.

"Kami banyak persamaan dan tahu kelebihan serta kekurangan masing-masing, jadi tidak mungkin boleh bercinta pula.

"Tapi memandangkan ramai sudah melabelkan kami bercinta, jadi tidak mengapalah kami layankan sahaja walaupun itu tidak berlaku," katanya.

Katanya lagi: "Memang Iqram seorang lelaki yang baik pekerti dan selepas beberapa tahun mengenalinya, saya memang cukup selesa dengan keikhlasannya.

"Namun, ada kalanya dia sangat manja. Malah, saya sudah anggapnya seperti adik sendiri. Tak mungkinlah saya hendak bercinta dengan lelaki yang sudah dianggap seperti saudara sendiri," katanya.

Sambung Fouziah yang masih solo, jika dia mencari lelaki, sebolehnya biarlah lelaki itu boleh mengawal serta membimbingnya.

"Memang saya berjumpa ramai lelaki tetapi untuk mencari seseorang yang boleh dijadikan teman dan calon suami bukan perkara mudah.

"Sehingga hari ini masih belum ada lelaki yang benar-benar memikat hati saya. Saya percaya ia akan menyusul apabila tiba waktunya.

"Buat masa ini, lebih baik saya tumpukan perhatian pada kerjaya yang kian berkembang," katanya yang baru menyambung kontrak bersama produk kecantikan Alaisyah.

Menyingkap aktiviti terbarunya, Fouziah kini terikat dengan penggambaran drama bersiri Kala Terbit Cinta untuk saluran TV Al-Hijrah.

Selain menunggu tayangan filem Rasuk menjelang 23 Jun depan, wajah Fouziah kini boleh ditonton dalam drama seram Mantera Anjasmoro pada setiap Khamis pukul 9.30 malam di TV3.

Foto RAYMOND OOISolekan EPIE TEMERLOH (019-3445429) menggunakan M.A.CDandanan CHEZ HAIR STUDIO (017-9726213)Pakaian BUTIK MIMPIKITA, BangsarLokasi PNB Darby Park Executive Suites (Terima kasih Rizahuddin Sohari)

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan