Nuffnang

Ahad, 8 Julai 2012

Maya Karin - Google Blog Search

Maya Karin - Google Blog Search


An Unfortunate Tale Of A Not So Desperado Guy: Buku <b>Maya</b> (<b>Karin</b>)

Posted: 03 Jul 2012 11:33 PM PDT

Ketika masyarakat Malaysia sekarang ni sedang mulai mempunyai kesedaran betapa pentingnya menjaga alam sekitar yang walaupun a bit terlambat but till better late than never ar kan? So ada masyarakat yang start beli grocery bawak beg sendiri (or may be sebab kedekut nak bayar 20 sen untuk setiap beg plastik kot), berhenti membakar sebaliknya mengumpul news paper lama (or may be sebab nak jual balik kot), support program Earth Hour (or may be sebab after party tu yang wild and trending kot) etc.
Antara perkara yang sering dan sentiasa menjadi issue oleh environmentalist ialah tentang pokok yang ditebang untuk menghasilkan kertas. Walaupun realitinya tak semua pokok sesuai dijadikan kertas malah pokok yang menghasilkan kertas ialah pokok yang ditanam dan bukannya pokok liar dari tuhan ar but still ia pokok ar. But in the same time gak kita cuba menggalakkan masyarakat gemar membaca. So cam mana nak membaca kalau buku tu tak environment friendly..? 

Dan sejak dua menjak di mana teknologi semakin canggih dan almost semua leh memiliki smart phone so ebook ni makin senang dah diaplikasikan. Aku pun tak terkecuali. Rasanya dah berpuluh-puluh ebook percuma yang aku download. So good partnya aku tak perlu belanja 1 sen pun untuk setiap satu buku tu. Kalu nak beli buku yang real dah berapa ratus dah dibelanja. Novel sekarang satu pun around RM30. So jimat gak ar untuk penganggur kaki buku cam aku ni.

Kedian kalu biasa gi kedai buku then ada rasa curious masa nak beli buku. Terfikir: cam mana kalu buku ni tak best, apsal buku ni popular sangat or cam mana kalau aku dah beli then menyesal pulak kang? So waktu ni ar ebook percuma ni sangat membantu. Contoh: aku nak tahu sangat cam mana ar buku TWILIGHT yang menjadi sebutan ramai, masa aku jadi cikgu dulu ada student leh curik-curik baca buku ni or apsal bila ia jadi filem then it create a phenomena so aku download percuma.

Or ada buku yang aku tak pasti aku akan suka or menyesal tapi still aku nak baca gak cam To Kill A Mockingbird, The Girl With Dragon Tattoo or buku adaptasi ke filem yang cam best tapi tak tahu pulak versi bukunya cam mana such as The Hitch Hicker's Guide to The Galaxy, Percy Jackson, The Mist etc.

Tu belum masuk buku yang aku dah lama idam-idamkan tapi x dapat nak beli such as Bible, Al Quran in English translation, buku-buku klasik yang dah x dijual lagi etc.

Tapi the not so good partnya pulak cam 'feel' membaca tu dah kureng. Kita tak dapat nak rasa nak membeleh helaian demi helaian kertas (or paper cut), smell buku tu (yang sometime annoyed dan mencengkam lobang hidung) or the worst part: bila battery habis sedangkan buku sebenar mana ada battery ar kan...? Hmmmm..

Btw dalam berpuluh-puluh buku aku dah download tu, tak ada 1 buku pun yang aku dah habis baca. Baca pun baru 1-2 muka surat jer. Hmmmm

Tiada ulasan:

Catat Ulasan