Nuffnang

Rabu, 13 November 2013

Alyah - Google Blog Search

Alyah - Google Blog Search


Lagu Lama Tercalon #MM28, <b>Alyah</b> Rela Dipertikai | Portal Hiburan <b>...</b>

Posted: 05 Nov 2013 04:00 PM PST

Lagu Lama Tercalon #MM28, Alyah Rela Dipertikai

Pada hari Isnin lepas telah berlangsungnya majis Sidang Media Separuh Akhir Muzik-Muzik 28 yang menyaksikan lagu Permata dendangan Alyah dan Ben Idola Kecil 5 tercalon.

Mungkin ramai tidak tahu bahawa Permata merupakan lagu lama Alyah yang telah diberi nafas baru pada tahun ini.

Menyedari kemungkinan pencalonan lagu tersebut akan dipertikaikan, Alyah sedari awal lagi telah bersedia dan rela sekiranya pihak atasan menimbang semula penyertaannya.

Lagu Lama Tercalon #MM28, Alyah Rela Dipertikai

Alyah bersama Ben Idola Kecil 5

Tujuan mencalonkan lagu ini sebenarnya adalah untuk menghargai orang yang bekerja dengan saya. Permata merupakan salah satu lagu yang dimuatkan dalam album pertama saya sebelas tahun lepas. Mungkin pada masa itu, tiada tuah yang menyebelahi saya. Jadi saya rasa tak salah jika saya naikkan semula nama orang kuat di sebalik lagu tersebut untuk merasai kejayaan saya sekarang.

Sekiranya pihak atasan ingin menarik semula pencalonan lagu Permata, apalah daya saya untuk menahan?

Selain daripada Permata, Alyah turut tercalon mewakili sebuah lagi lagu berjudul Kau Yang Terindah yang mana liriknya telah ditulis oleh Erma Fatima.

Dalam perkembangan lain, Alyah kini sedang sibuk dalam proses menyiapkan single terbarunya berjudul Ada Cinta dan dijangka bakal diperdengarkan kepada peminat pada bulan Januari tahun hadapan.

Lagu Lama Tercalon #MM28, Alyah Rela Dipertikai

Menurut Alyah, Ada Cinta mengisahkan tentang seorang yang mempunyai kekasih tetapi merasa dirinya sunyi dan keseorangan.

Ditanya sama ada lagu tersebut dihasilkan berdasarkan pengalaman hidupnya, sambil tergelak Alyah menafikan perkara itu.

Tak juga sebenarnya. Lagu tu tak ada kaitan dengan saya. Tetapi saya rasa peminat muzik di Malaysia ini gemar lagu-lagu berentak balada yang agak sinonim dengan kisah cinta.

Bagi yang sudah lama tidak melihat kemunculan Alyah, di sini OHBULAN! sertakan foto-foto terbarunya yang ditemui sewaktu sidang media Muzik-Muzik 28 di Damansara, Isnin lalu.

<b>Alyah</b> Kompos Single Pertama Kumpulan Tiga | Portal Hiburan <b>...</b>

Posted: 08 Oct 2013 08:20 PM PDT

Alyah Kompos Single Pertama Kumpulan Tiga

Agak lama juga tidak muncul dengan apa-apa produk baru, Alyah yang popular dengan lagu Kisah Hati telah ditemui semalam ketika majlis pelancaran single terbaru kumpulan Tiga.

Walaupun semakin jarang mengisi ruang-ruang hiburan tempatan, penyanyi ini khabarnya telah mencipta lagu untuk juara pertandingan Bintang Idola Berita Harian (BIBH 2012). Berjudul Pengakuan, Alyah ketika ditemubual tidak menyangka bahawa lagunya akan diguna pakai oleh orang lain.

"Tak rancang pun nak bagi lagu ini dekat kumpulan Tiga. Lagu ini sudah ada dalam simpanan, sekitar 7-8 tahun lepas.

"Bila jam 3 pagi mereka telefon minta izin nak lagu ini, nampak la usaha mereka. Sampaikan mereka kejar saya dan excited bila dapat lagu ini," jelas Alyah.

Alyah Kompos Single Pertama Kumpulan Tiga

Kumpulan Tiga yang sedang cuba mencipta nama

Bagaimana pun, penyanyi berusia 32 tahun ini mengaku bahawa dia sebenarnya tidaklah berapa mahir mengenai muzik namun hasil gubahan Tiga, dia kagum dengan bakat mereka.

"Jujurnya, saya tak pandai pasal muzik. Saya berkawan dengan produser dari Indonesia, saya belajar kompos lagu.

"Beat lagu ini normal, tapi pada saya bila mereka nyanyi, aura itu dapat dirasa. Tak sangka bila Tiga nyanyi, lagu ini boleh jadi macam ini."

Dalam perkembangan terbaru, Alyah bakal muncul dengan single terbaru berjudul Ada Hati. Selepas berjaya dengan Kisah Hati, Manusia Putih sekali lagi menjadi komposer untuk single terbaru Alyah ini.

Bagi yang masih belum tahu, kumpulan Tiga terdiri daripada 4 orang anak muda iaitu Arween, 28, Alfie, 26, Maya, 21, dan Zack Merican, 20. Bakat kumpulan ini mula bersinar apabila mereka menjuarai Bintang Idola Berita Harian 2012.

Kesemua mereka mempunyai vokal yang unik dan mempunyai bakat muzik tersendiri. Apa pun, mari kita dengarkan teaser lagu Pengakuan selepas ini ya!

<b>Alyah</b> Bakal Tampil Lagu Baru Berjudul &#39;Ada Cinta&#39; | ROTIKAYA

Posted: 05 Nov 2013 09:29 AM PST

Penyanyi yang bervokal lantang, Alyah telah memberitahu kepada media bahawa kini dia telah menemui cinta dalam singlenya yang terbaru berjudul 'Ada Cinta' yang baru sahaja selesai rakamannya baru baru ini.

"Ya kini saya telah menemui cinta saya yang baru iaitu menerusi single saya yang bakal di ke udarakan tidak lama lagi. Lagu tersebut berjudul 'Ada Cinta' ciptaan sepenuhnya oleh Manusia Putih dan lirik oleh Budi Hikayat dan saya sendiri, Alyah," ujarnya.

Alyah yang mengakui bahawa singlenya yang terbaru itu agak mencabar dari lagu-lagunya yang sebelum ini berharap dapat menyanyikannya dengan baik dan seterusnya diterima peminat seperti lagu-lagunya yang sebelum ini.

"Saya memang tidak nafikan bahawa single saya yang terbaru ini agak mencabar daripada segi kawalan vokal berbanding dengan lagu-lagu saya yang sebelum ini. Saya juga berharap agar lagu ini dapat diterima peminat seperti lagu-lagu saya yang sebelum ini," katanya.

Sementara itu, Alyah turut menceritakan pengalamannya yang turut menghasilkan lirik bersama Budi Hikayat yang terpaksa di edit dan perbetulkan dari segi struktur ayat sebanyak 4 kali dan ianya merupakan satu pengalaman yang hebat dan luar biasa bagi dirinya.

"Setakat ini lirik itu telah 4 kali diubah dan diperbetulkan dari segi tatabahasa dan ayat yang sesuai. Bukan apa ini adalah untuk mencari perkataan yang sesuai supaya apabila kita menyanyi ia lebih mudah untuk kita menyebutnya dengan betul dan lancar," ujarnya.

Alyah juga akan bertanding dalam saingan separuh akhir Muzik Muzik menerusi dua buah lagu yang berjudul Permata dan Kau Yang Terindah. (rtky/hfz)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan