Nuffnang

Ahad, 2 Jun 2013

Izreen Azminda - Google Blog Search

Izreen Azminda - Google Blog Search


Cerita Artis: Berlakon ketika sarat mengandung - <b>Izreen Azminda</b>

Posted: 18 Apr 2013 11:56 AM PDT

KETIKA diberitahu bahawa Izreen Azminda Mohd. Aznam merupakan salah seorang pelakon utama dalam telefilem Barakah, timbul persoalan kerana pelakon itu kini sedang sarat mengandung anak sulung. Sedangkan Izreen pernah membuat kenyataan bahawa dia mahu mengambil keputusan untuk berehat seketika dari dunia lakonan dan kembali semula setelah habis pantang. Bagaimanapun, kesempatan untuk hadir ke majlis pelancaran telefilem Barakah terbitan Unit Drama dan TV RTM dengan kerjasama Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia itu di Melaka baru-baru ini, ternyata Izreen memang pelakon utamanya di samping Wan Raja. Ketika ditanya apa yang menyebabkan dia tetap ingin berlakon dalam keadaan yang sarat mengandung, Izreen menyatakan perasaan terlalu bosan sepanjang berehat di rumah menjadi faktor utama dia mahu meneruskan aktiviti lakonannya. "Kali terakhir saya berlakon adalah menerusi drama Ayu Tanggang pada Februari lalu dan kemudian saya ambil keputusan untuk berehat sehingga lepas habis pantang. "Namun begitu, sepanjang berehat di rumah tanpa melakukan sebarang aktiviti, saya tiba-tiba rasa terlalu bosan. Kemudian saya ditawarkan pula berlakon dalam telefilem Barakah dan memikirkan masih lagi mampu untuk berlakon saya terus menerimanya," ujarnya. Berkenaan dengan penerimaan suaminya, Muhammad Riza Baharudin terhadap keinginannya yang mahu terus berlakon, Izreen mengakui suaminya itu kurang bersetuju pada mulanya. Ujarnya, setelah diyakinkan bahawa watak yang dibawakannya itu agak ringan dan tidak memerlukan pergerakan fizikal yang banyak, akhirnya dia diberi keizinan oleh suami untuk terus berlakon. "Suami memang cukup risau apabila diberitahu yang saya bersetuju untuk berlakon dalam sebuah telefilem memandangkan usia kandungan saya yang sudah masuk tujuh bulan. "Memandangkan saya ini jenis wanita yang keras kepala, saya tetap memujuknya kerana terlalu bosan berada di rumah. Saya juga memintanya supaya tidak terlalu risau kerana yakin dapat menjaga diri sendiri sepanjang penggambaran," ujarnya. Selain kegigihannya untuk terus berlakon ketika sarat mengandung, Izreen turut mengambil keputusan nekad apabila berulang-alik dari Kuala Lumpur dan Melaka setiap hari. Menurut Izreen, ketika ini penggambaran telefilem tersebut sedang dilakukan di Melaka dan dia terpaksa memandu sendirian dari Kuala Lumpur ke lokasi penggambaran. "Sebenarnya sepanjang mengandung ini saya berasa kurang selesa untuk tidur di tempat lain. Saya lebih rela memandu selama dua jam, asalkan dapat tidur di rumah sendiri. "Tidak dinafikan cara sebegini memang cukup memenatkan kerana perlu berulang-alik setiap hari dalam keadaan sekarang, tetapi saya bersyukur kerana setakat ini tidak berasa terlalu penat," jelasnya yang menjalani penggambaran selama 10 hari. Bagaimanapun, pelakon itu menyatakan ia merupakan telefilem terakhir yang akan dilakonkan dan selepas itu barulah dia betul-betul akan berehat sementara menunggu waktu melahirkan anak yang dijangka pada bulan Julai ini. Rahsiakan jantina Bercerita lebih lanjut tentang kehidupan sepanjang mengandung anak sulung, Izreen memberitahu dia dan suaminya berasa cukup gembira menanti kelahiran cahaya mata mereka. Ujarnya, untuk persiapan pula kira-kira sudah 90 peratus selesai dilakukan, terutamanya membeli barangan bayi dan kini dia sedang membuat persiapan mental dan fizikal untuk bergelar seorang ibu. "Saya agak bernasib baik kerana sewaktu awal kehamilan dulu saya tidak mengalami sebarang alahan atau muntah-muntah seperti kebanyakan wanita mengandung yang lain, kecuali berasa sedikit penat. "Kini, saya sudah semakin selesa dalam keadaan sebegini dan masih mampu bergerak aktif termasuk berlakon. Lagipun, ramai yang kata wanita mengandung yang aktif mudah melahirkan anak," ujarnya. Berkenaan dengan jantina anak yang dikandungnya pula, pelakon itu memberitahu melalui pemeriksaan yang dilakukan dia dan suaminya memang sudah mengetahuinya. Bagaimanapun, dia mengambil keputusan untuk tidak mengumumkannya lebih awal dan merahsiakannya terlebih dahulu sehinggalah dia bersalin nanti. "Selagi saya tidak bersalin biarlah jantina anak saya dirahsiakan dahulu. Lagipun pemeriksaan yang dilakukan itu tidak semestinya tepat, namun saya tidak kisah sama ada bayi yang akan dilahirkan nanti lelaki atau perempuan," jelasnya. Makin diterima Mengenai perkembangan terhadap kerjaya lakonannya pula, Izreen menyatakan dia cukup gembira kerana penampilannya di kaca televisyen semakin diterima ramai. Ujarnya, sepanjang bergelar pelakon selama lapan tahun, kini sudah ramai penerbit dan pengarah telah memberikan kepercayaan buat dirinya untuk melakonkan watak-watak utama. "Kerjaya lakonan saya bermula dari bawah iaitu sebagai pelakon tambahan sahaja. Kemudian kemunculan saya dalam drama bersiri Juvana pada tahun lalu menyebabkan nama saya mula menjadi sebutan ramai. "Selepas itu saya semakin dilimpahi dengan tawaran lakonan, terutamanya drama popular seperti Tentang Dhia, Julia dan Sehangat Asmara. Menerusi drama-drama tersebut peminat sudah mula nampak kebolehan saya dalam dunia lakonan," jelasnya. Ketika ditanya sama ada dia berasa kesal kerana mendirikan rumah tangga dan bakal memiliki anak ketika kariernya sedang memuncak, Izreen menegaskan tidak ada apa yang perlu dikesalkan kerana menganggap ia merupakan satu rezeki yang tidak ternilai. Ujarnya, dia sendiri seorang wanita yang begitu suka kepada kanak-kanak, malah dia dan suami tidak pernah merancang untuk memiliki cahaya mata dalam tempoh-tempoh tertentu. "Tidak dinafikan ramai yang beranggapan pelakon yang sudah berkahwin dan memiliki anak, maka rezeki dalam lakonan semakin berkurangan. Bagi saya, peminat sekarang sudah semakin bijak menilai. "Jadi, status seseorang itu sebenarnya bukanlah penghalang utama untuk meneruskan karier lakonan. Saya juga sangat berterima kasih kepada penerbit dan pengarah yang terus memberikan tawaran lakonan, meskipun kini saya sedang sarat mengandung," ujarnya mengakhiri bicara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan