Nuffnang

Jumaat, 2 Ogos 2013

Que Haidar - Google Blog Search

Que Haidar - Google Blog Search


Ali Pancing: Uji Bakat Lakonan Jelajah FELDA - <b>Que Haidar</b> & Team

Posted: 04 Jul 2013 01:48 AM PDT

Atas penganjuran Jabatan Pembangunan Komuniti Felda, maka berlangsunglah program ISKAF atau Ikatan Seni dan Kebudayaan Anak Felda untuk mencari bakat baru di kalangan anak Felda dalam bidang lakonan. Que Haidar dan team yang jalankan sesi ujibat tu. Ada jugak anak-anak Felda yang berbakat berjaya dicungkil pada hari tu. Aku pun pegi ujibakat juga, tapi baru nak isi borang dah kena reject! Maklumlah tiada rupa dan usia pula dah lanjut. Takpe, bagilah peluang kat budak-budak muda kita ni pulak... kang kalau aku berlakon, Que Haidar tak boleh cari makan pulak... ewah!
Sebenarnya program ni dah mula dari pagi tadi. Malamnya pulak ada Raja Lelong dan Wayang Pacak.
 Apa yang aku tahu, selepas program ni diorang ke Ipoh dan terus berakhir di Perlis nun... punyalah jauh nak cari bakat-bakat lakonan ni. Tapi bagus juga bagi pendedahan pada generasi baru...
 Bila aku tengok Que Haidar ni, teringat pulak masa tengok filem baru dia... Rock Oooo... memang lawak habis!
 Anak-anak aku pun tumpang bergambar. Anak aku tanya apasal rambut dia tak panjang macam filem Rock Oooo tu... 
 Dua orang pengacara pada malam tu. Ni pun lawak jugak budak dua orang ni. Aku dah lupa nama diorang. Yang sorang tu mati-mati aku ingatkan Faizal Tahir... muka sebijik!
Adik-adik ni yang kena temubual nampak sporting jugak, tak kekok.
Jualan lelong oleh Raja Lelong
"Okey Kak, akak amik semua barang ni... RM35 je... amacam?"
"Errr... kalau akak nak dulang tu je boleh?"
"Eh, tak boleh. Pasal dulang tu mak saya punya..."
Ucapan aluan oleh Pengurus Felda Trolak Selatan, Encik Habib
Sebahagian pengunjung nak tengok wayang pacak. Dulu kena bawak tikar sendiri. Sekarang bentang kanvas besar je dah boleh duduk ramai-ramai...
Wayang pacak sekarang tak sama dengan yang dulu. Yang sekarang lebih moden. Pakai LCD je, tapi suasana meriah jugak... teringat masa kecik-kecik dulu tengok wayang pacak kat padang ni, ayah angkut sorang-sorang naik basikal... siap bawak bantal lagi...
Ini kali pertama anak-anak aku tengok wayang pacak ni. Awal-awal lagi diorang dah duduk depan. Punyalah seronok layan filem tu, bila pukul 10 malam aku dah ajak balik. Hangin satu badan diorang... aku cakap la tak baik berembun tengah malam, nanti badan jadi tak sihat. Sebenarnya mata aku dah mengantuk sangat... penat woooo.... 
Demikianlah sedikit bingkisan yang menggamit memori aku sewaktu kecil dulu. Wayang pacak masih segar diingatan... Sekian...

Tiada ulasan:

Catat Komen