Nuffnang

Khamis, 18 Oktober 2012

Akim - Google Blog Search

Akim - Google Blog Search


Tupai - Portal Hiburan Terkini: <b>Akim</b> Ahmad bukan Homoseksual

Posted: 13 Oct 2012 11:00 PM PDT

Usianya hanya mencecah 21 tahun, namun Akim Ahmad yang sebelum ini dikenali melalui siri rancangan realiti Akademi Fantasia musim ke-7 berpotensi besar untuk pergi jauh dengan bakat nyanyian yang dimiliki. 

Dengan keluaran album sulungnya yang berjudul "Akim Ahmad", penyanyi yang berasal dari Pasir Gudang ini berharap untuk dikenali sebagai seorang penyanyi yang memiliki imej tersendiri dan bukan pelajar AF semata-mata. 

Mungkin orang hanya mengenali Akim sebagai seorang penyanyi, namun tidak ramai yang mengetahui perangai sebenar Akim. Boleh kongsi kepada kami apa yang mungkin orang lain tidak tahu? 

Sebenarnya, saya ni jenis yang susah nak berkawan. Untuk orang yang belum kenal saya, mereka akan berasakan yang saya ni sombong. Pada hakikatnya, saya sukar hendak mempercayai semua orang. Memang susah jika ada ramai kawan sebab banyak hati yang kita kena jaga. Nak masuk dengan semua orang tu boleh saja, tapi bukan mudah untuk orang yang ingin rapat dengan saya. 

Bagaimana Akim boleh terjebak dalam dunia muzik? 

Saya memang sudah lama menyukai muzik semenjak kecil lagi. Bapa saya pernah menyanyi untuk kumpulan muzik pada suatu masa dahulu dan pak cik saya juga merupakan pemain muzik untuk sebuah kugiran bernama Megah. Semasa saya menetap di Pasir Gudang dulu, saya gemar bermain motor. Impian untuk memasuki bidang nyanyian itu tidak pernah wujud dalam kepala saya. Tetapi, apabila Akademi Fantasia mengadakan sesi uji bakat, saya cuba nasib dan tanpa disangka, rezeki itu datang kepada saya. 

Apa yang mendorong Akim menghasilkan album pertama? 

Pada mulanya, tujuan saya hanyalah untuk melengkapkan profil saya sebagai penyanyi. Namun, apabila album sudah siap setelah setahun saya berpenat, saya mula sedar bahawa album ini bukan setakat pelengkap profil, tetapi ianya berperanan untuk mematangkan diri saya sebagai seorang penyanyi. 

Boleh Akim jelaskan genre yang terdapat dalam album "Akim Ahmad"?

Cinta. Kebanyakan lagu dalam album saya menggunakan muzik bernada lembut dan perlahan. Tetapi cinta yang terkandung dalam album bukan hanya merujuk kepada pasangan kekasih. Cinta itu luas. Saya berikan contoh lagu saya yang bertajuk "Kembali", yang mana ianya menceritakan tentang sepasang suami isteri yang sedang menghadapi kesukaran hidup. Jadi, si isteri meminta doa pada setiap hari agar kepayahan yang dihadapi mereka berdua boleh dipermudahkan. Itu cinta. Cinta juga boleh merujuk kepada Allah dan Rasulullah. Itulah seninya. Ada beberapa lagu saya yang mempunyai sedikit unsur keagamaan tetapi itu tidak bermaksud saya seorang pendakwah. Kalau boleh, biarlah si pendengar yang mencari maksud tersirat. Bagi saya, lagu ketuhanan tidak semestinya harus menggunakan muzik nasyid ataupun alat muzik yang tidak dibuat dari kulit binatang. Apa yang baik datang dari Allah dan yang buruk datang dari saya sendiri. 

Kenapa pilih Stacy untuk duet bersama dalam lagu "Kembali"? 

Sebab suara beliau ada 'soul' dan sangat sesuai dengan lagu itu. Bagi saya, Stacy adalah salah seorang penyanyi terbaik selain dari Misha Omar. 

Ada memasang impian untuk berduet dengan Misha Omar pada suatu hari nanti? 

Mestilah ada, tapi saya rasa agak mustahil buat masa sekarang kerana saya masih baru lagi dalam industri ini. Album saya baru satu, tidak seperti Misha yang sudah lama bergelar penyanyi. Mungkin suatu hari nanti, manalah tahu. 

Apa perkembangan terbaru Akim? 

Buat masa ini, saya sedang cuba mempromosikan lagu "Daya Cinta". Lagu itu ditulis oleh Kunci Demak dan saya boleh katakan, lagu itu sangat menakjubkan. Memang saya 'feel' bila mendengar dan ketika saya buat rakaman, saya menangis sambil menyanyikannya kerana liriknya sangat menyayat hati. 

Selepas berlakon dalam "Hoore Hoore", Akim ada terlibat lagi dalam mana-mana filem lain? 

Saya rasa, filem "Hoore Hoore" itu adalah filem muzikal yang pertama dan terakhir saya berlakon. Selepas itu, saya terlibat dalam telefilem Raya yang bertajuk "2 Dalam 1" pada Hari Raya yang lepas. Antara pelakon lain yang terdapat dalam telefilem itu adalah Anzalna, Anas Ridzuan dan Arash Mohd. Walaupun seronok dapat berlakon, tapi buat masa ini saya ingin berikan lebih perhatian kepada muzik. 

Apa komen Akim terhadap spekulasi yang mengatakan penampilan Akim kelihatan seperti seorang gay?

Biasalah, sudah menjadi lumrah hidup untuk orang mengata. Saya tidak pedulikan itu semua kerana itu hal mereka. Kadang-kadang saya ada juga memakai kemeja berkolar V tetapi itu tidak bermaksud saya seorang gay. David Beckham pun berpakaian sebegitu tetapi adakah beliau seorang gay? Saya ada juga beberapa orang rakan yang gay tapi saya tidak pernah memandang itu semua kerana mereka pun manusia juga. Bagi sayalah kan, jika terdapat orang yang berikan komen seperti itu, saya akan beritahu diri saya satu perkara saja: Mereka suka saya (ketawa). 

Seronok apabila dapat bertukar pendapat dan juga cerita bersama Akim, semoga sukses untuk album ini!

Sama- sama dan semoga berjumpa lagi

Ladies and gentlemen……<b>Akim</b> Camara. « Simple.Interesting.

Posted: 15 Oct 2012 07:00 AM PDT

At only two years of age Akim took up violin lessons under instructor Birgit Thiele at the Marzahn-Hellersdorf  School of Music. Akim was at this point still in diapers and speaking in unintelligible toddler gibberish yet he was remarkably able to remember music heard and the names of all orchestral instruments. Moved by his remarkable memory and natural "ear for music" Akim's teacher began instructing the toddler twice a week in 45 minute sessions.Akim participated enthusiastically and, due in part to his remarkable memory, the toddler was learning unbelievably fast. After six months of this fairly light training regimen little Akim had his debut performance in December 2003 at the age of two in a Christmas concert "Schneefloeckchen, Weissroeckchen" put on by the Marzahn-Hellersdorf School of Music.
Birgit Thiele and the music school principal, Gudrun Mueller, messaged Andre Rieu, the celebrity Dutch violinist, regarding Akim's prodigious talent through his website. Rieu responded swiftly. He sent a camera crew to Berlin to film little Akim on the violin. What he saw astounded him. He hastily took action and invited the parents and grandmother of the boy to his studio in Kerkrade, Netherlands along with Akim. Three year old Akim's performance at the studio was apparently so impressive that it left all of the orchestra members in astonishment and disbelief.
Within two weeks little Akim was performing with Rieu in concert at Kerkrade's Parkstad Limburg Stadion filled to near max capacity with an audience of 18,000 people on a toddler-size violin and wearing a tiny custom-made concert tuxedo and dress shoes. After amusing the crowd with a "water trick" toddler Akim then performed Ferdinand Kuchler's violin concertino in G, opus 11 followed by a brief encore performance. Akim exited stage right after two massive standing ovations and roaring cheers.
Following the success of Akim's performance the little boy had to be essentially hidden from the public eye as many German television stations began pursuing him for appearances. Rieu took the toddler under his wing, so to speak, paying for his musical lessons on both violin and piano and overseeing his instruction (both musical and otherwise) so that Akim will remain "a nice boy" and not become "an insufferable child prodigy" as Rieu fears would be a possibility without his influence.
With his uncanny ability to memorize a musical piece after hearing it only once or twice, Akim's talent developed rapidly and his youthful enthusiasm and passion for the violin only grew. After an interview and appearance on a Danish TV show the young prodigy performed once again with Andre Rieu. This time Akim was performing a more complex piece, Felix Mendelssohn's Dance of the Fairies and at New York City's Radio City Music Hall, and with an appropriately bigger violin. He also sang "Pie Jesu" with Carla Maffioletti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan