Nuffnang

Rabu, 13 Mac 2013

Adira af - Google Blog Search

Adira af - Google Blog Search


Kurakura.My » Gambar <b>Adira AF</b> Ombak Rindu Pegang Anjing

Posted: 06 Feb 2012 12:47 AM PST

Tersebar kini diruangan internet gambar adira af memegang dan memeluk suatu objek yang kelihatan seperti anjing. ramai percaya objek yang dipeluk adira adalah seekor anjing. namun kesahihan masih belum dapat dipastikan berikutan adira masih belum membuat sebarang kenyataan berkaitan gambar berkenaan.

anjing

Gambar Adira AF Ombak Rindu Pegang Anjing

tidak kisah la bagaimana pun atau apapun yang dipegang oleh adira. kalau benar beliau memegang seekor anjing dan dalam keadaan basah ataupun terkena air liurnya anjing berkenaan eloklah di samak.

bagi penulis, tidak ada salahnya memegang seekor anjing. lebih lagi jika anjing itu tidak gila atau egresif menyerang manusia. hanya perlu samak jika hendak menyucikan diri dari najis. kerana anjing dikategorikan sebagai najis.

bagi penulis yang salah dan paling berdosa apabila melihat saudara-saudara islam kita, berpegangan mesra dan berpelukan sesama bukan mahram. yang ini haram dan berdosa. perlu bertaubat jika melakukan. – illustrasiaku.com

berikut hukum dan cara menyucikan diri dari najis berat (anjing dan babi)

Sebenarnyan najis anjing dan babi adalah najis berat(mughallazah ).Jika terkena ataupun terpegang dlm tngn basah maka kena basuh 6kali dengan air mutlak bersertakan sekali air tanah..Hukum membela anjing untuk tujuan suka-suka tidak dibenarkan didalam islam mengkut mazhab syafie..Malaikat tak masuk rumah.Tapi ulama menggariskan jika untuk tujuan manfaat maka diharuskan.Seperti rumah2 menteri,atau orng kaya.

Hukumnya harus membela anjing bagi menjaga keselamatan hartanya atau kedainya..Tapi bukanlah pula untuk belaan sepert bela kucing dlm rumah..Dan hukum membela anjing untuk menjaga kebun juga adalah harus.Sama juga hukum menggunakan khidmat anjing untuk membanteras jenayah.Hukumnya harus.(maksud harus adalah tiada salah disisi islam)

Berdasarkan hujjah2 ini jugalah anjing tidak menjadi masalah besar dlm Islam.Kalau kita tengok beza antara anjing dngn manusia yg tak beriman.Lebih mulia anjing lagi..Sebabnya anjing tak masuk neraka pun.Jadi anjing x hina.Sedangkan manusia yg engkar pd Allah lebih hinadari anjing.Ini jg dijelaskan ulama.Islam mengharamkan umatnya membunuh anjing normal.Tapi anjing gila dibenaran sebab mengancam nyawa.Mesti kita pernah dengar kisah bagaimana seorang pelacur masuk syurga disebabkan beri minum kpd anjing.Cerita ini menjelaskan anjing itu patut disayangi.Disayangi bermaksud tidak diseksa,jika dia kelaparan diberi pula makan.Besar pahala beri makan kpd anjing yang kelaparan.Jadi kenapa kita mesti benci anjing,anjing bukannya ahli neraka seperti golongan manusia dan jin yg tak beriman dan syaitan yg sombong.

Kesimpulannya anjing tak salah pun nak pegang walaupun tangan basah.Cuma kena sucikan balik lah supaya sah solatnya.Tapi kembali pula pada tujuan asal,atas tujuan apakah pula untuk memegang anjing.Jika releven maka haruslah memegangnya.Sebab itu pelajar varterina diharuskan memegang anjing dan babi walaupn tangan basah.Sebab mereka belajar benda tu.Tapi dengan syarat mereka kena sucikan balik lah dngn 6kali air mutlak dan sekali air tanah.Itu shja.Sebab dah terkena najis.Cuma persoalannya skrng adalah apakah motifnya memeluk anjing dan babi?Apakah motifnya bermain dngn anjing dan babi?Adakah begini caranya menzahirkan kasih sayang antara manusia dngn anjing dan babi?Kenapa tak bawa tidur skali anjing dan babi di dalam bilik?

Jadi cara kita zahirkn kasih sayang kpd anjing adalah memadailah sekadar kita bantu anjing yang kelaparan,tidak menyeksanya dan merawatnya jika haiwan ini dalam kesakitan jika kita mampu rawatnya. Ingt,haram hukumnya membela anjing di dalam rumah untuk suka-suka.Tapi kalau untuk manfaat seperti jaga kebun ke diharuskan syarak.Ataupun anda terlalu kaya,bela anjing untuk keselamatan diri dan harta.Hukumnya harus.Tapi tempatnya mestilah dikhaskan dan tidak pula berada di dalam rumah bersama-sama anda.Dan bukan pula dijadikan seperti kucing peliharaan.Hidup bersama didalam rumah dan bermanja-manja dngnnya.wallahua'lam

Sumber Asal

Tiada ulasan:

Catat Komen