Nuffnang

Selasa, 10 Januari 2012

Fouziah Gous - Google Blog Search

Fouziah Gous - Google Blog Search


<b>Fouziah Gous</b> dirasuk | N9 Kini - Portal Berita Negeri Sembilan

Posted: 06 Jul 2011 07:37 PM PDT


BARISAN karyawan filem (dari kiri) Frank Peterson, Sidek Hussin, Fouziah Gous, Iqram Dinzly dan Khir Mohd. Noor.


SELEPAS kerap berlakon dalam drama seram, terkini aktres Fouziah Gous muncul dengan sebuah filem seram berjudul Rasuk yang telah ditayangkan bermula 23 Jun lalu.

Filem Rasuk, arahan S. Baldev Singh buat pertama kalinya menyatukan Fouziah dan Iqram Dinzly sebagai suami isteri selepas sebelum ini pernah membawakan watak sebagai pasangan kekasih dan adik-beradik.

Cerita Fouziah, meskipun dia dan Iqram merupakan sahabat baik di luar layar, namun agak sukar untuk mereka melakonkan watak sebagai pasangan suami isteri.

"Saya memang rapat dengan Iqram tetapi bila dalam filem kami harus menjadi suami isteri, rasa pelik dan janggal pula terutamanya apabila tiba pada babak romantis, kami asyik menahan gelak.

"Atas bantuan pengarah yang banyak memberi tunjuk ajar dan kerjasama dengan Iqram, saya yakin kami telah melakukan yang terbaik dalam filem Rasuk," ujarnya.

Sambung Iqram pula, peminat mereka berdua sememangnya mengetahui mereka bersahabat baik dan ramai yang mengharapkan mereka benar-benar bercinta dan berkahwin dalam dunia realiti.

"Ramai peminat mengharapkan kami bercinta dan berkahwin. Kiranya dalam filem ini impian mereka menjadi kenyataan meskipun sekadar dalam filem sahaja, saya rasa itu sudah memadai," kata Iqram.

Menariknya, sepanjang penggambaran filem yang menelan belanja sebanyak RM1.5 juta ini berlangsung, semua aksi lagak ngeri dilakonkan oleh Fouziah dan Iqram sendiri.

Bayarannya, mereka berdua tercedera di lokasi penggambaran, Fouziah sehingga kini menghadapi sakit tulang belakang dan Iqram pula secara tidak sengaja mengalami kemalangan apabila mukanya disambar api obor.

"Ketika menjayakan babak terjerat di akar pokok, kulit muka saya terbakar akibat disambar api obor. Walaupun sakit dan terkejut, saya teruskan penggambaran selepas mendapatkan rawatan di klinik. Nasib baik, kesan terbakar itu tidak meninggalkan parut," kata Iqram.

Fouziah pula yang mengakui tertekan kerana perlu melakukan banyak adegan berbahaya seperti, memecahkan botol kaca, menolak perabot jati hingga jatuh, memanjat tiang seri dan membaling apa sahaja yang ada di depan matanya.

"Memang saya tertekan tetapi saya berpuas hati kerana melakukan semua adegan bahaya itu sendiri. Saya masih menghadapi sakit tulang belakang akibat jatuh secara terduduk di atas batu.

"Saya juga terpaksa menggunakan segala kekuatan yang ada untuk meronta dan membaling apa sahaja yang ada di depan mata semata-mata untuk menjayakan watak Melati yang dirasuk," terang gadis berusia 29 tahun itu lagi.

Tambah Fouziah lagi, dia benar-benar letih membawakan watak Melati kerana sebagai orang yang rasuk, dia harus merenggangkan kesemua anggota badannya dan juga memberi renungan yang tajam sepanjang masa.

"Mata memainkan peranan sangat penting, mata saya tidak boleh berkelip. Jadi, saya terpaksa tahan mata daripada berkelip walaupun di depan saya ada kipas yang besar. Setiap kali buat babak Melati dirasuk, habis sakit satu badan saya," ujar Fouziah.

Filem Rasuk terbitan White Merpati Entertainment Sdn. Bhd. yang melakukan penggambaran di Janda Baik, Pahang itu dilihat sebagai sebuah filem seram yang berbeza daripada filem seram yang lain kerana ia mengenai kerasukan.

Walaupun pengarahnya bukan orang beragama Islam, tetapi filem ini tetap menyelitkan unsur-unsur agama Islam dengan bacaan ayat al-Quran.

Sungguhpun filem ini cuba lari daripada elemen seram yang biasa wujud dalam filem Melayu, namun sayangnya skrip hasil tulisan Ikhzal Ideris dilihat longgar dan tidak kemas.

Bagaimanapun segala kekurangan ditutup oleh lakonan berkesan Fouziah Gaus sebagai wanita yang dirasuk. Karya ini jelas menunjukkan Fouziah sebagai seorang aktres yang berbakat besar serta pujian atas efek CGI (imej janaan komputer) yang cantik dan kemas.

Buat penonton jangan terkejut apabila watak doktor di dalam filem ini agak menjengkelkan kerana sentiasa ketawa tanpa sebab.

Apabila disoal kepada pengarahnya, katanya watak doktor itu adalah untuk mengurangkan ketegangan buat penonton walhal hakikatnya kewujudan watak doktor itu menambahkan lagi tekanan penonton. Jika mahu menyelitkan elemen komedi, rasanya tidak perlu untuk menampilkan doktor separuh gila seperti itu.

Filem ini membongkar misteri sebuah banglo Melayu lama yang terbina sejak dari zaman pemerintahan Jepun. Pelbagai kejadian aneh berlaku selepas pasangan suami isteri Arman (Iqram) dan Melati (Fouziah) berpindah masuk ke rumah lama itu.

Keadaan menjadi lebih buruk apabila Melati mula dirasuk oleh roh jahat setelah dia mengalihkan sebuah batu yang terletak di kawasan rumah tersebut.

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan