Nuffnang

Khamis, 14 Mac 2013

saleem iklim - Google Blog Search

saleem iklim - Google Blog Search


<b>Saleem</b> "<b>IKLIM</b>" Bukan Yang Dulu Lagi.. | dairishare

Posted: 19 Jan 2013 05:44 PM PST


BUKAN mudah buat penyanyi bersuara unik, Saleem untuk terus relevan dalam dunia hiburan tanah air. Karier muziknya tidak tidak semudah rakan seangkatan, tetapi dia tetap gagah meniti kerjaya dan semua itu berkat sokongan isterinya, Juliana Bachok.
Saleem pernah mengherdik Juliana gara-gara enggan menjamin si suami berhubung satu kes dadah tidak lama dahulu. Namun dia yang mesra disapa Julia itu tetap setia. Julia punya banyak cerita srikandi moden. Dia bukan hanya isteri, tetapi dia mengurus karier seni Saleem. Dialah juga pengawal yang menentukan dengan siapa Saleem boleh bertemu atau berkawan rapat.
Berkat kesanggupan, kesabaran serta sokongan daripada ahli keluarga yang lain, ketagihan Saleem terhadap dadah yang pernah hampir memusnahkan kariernya satu ketika dahulu dapat dipulihkan.
Cerita wanita berusia 46 tahun itu juga, selama ini dia banyak menyekat pergaulan suaminya daripada berjumpa individu yang masih terlibat dengan dadah. Itu adalah cabaran paling besar baginya memulihkan Saleem daripada terus menjadi penagih.
"Jika tiada sokongan dan kesabaran sudah pasti usaha saya tidak akan menampakkan hasil untuk menjauhkan dia daripada mendekati anasir-anasir yang membolehkan dia terlibat semula dengan dadah.
"Sekarang saya berani katakan. Bagaimanapun dalam beberapa tahun ini, Saleem sudah berada pada tahap paling baik dalam hidupnya," ujar Julia kepada semasa pelancaran Konsert Gegar 5 Legenda di Istana Budaya di sini, Khamis lalu.
Pemilik nama sebenar, AM Salim Abdul Majeed suatu ketika dahulu pernah melalui detik gelap dalam hidupnya. Disebabkan ketagihan dadah dia pernah beberapa kali menjadi penghuni tirai besi dan pusat pemulihan.
Suatu masa dahulu, penyanyi lagu Suci Dalam Debu itu sendiri mengakui kesilapannya memilih kawan antara faktor yang menghumban dirinya menjadi sampah masyarakat. Pada 12 Mac 2005, anak jati Kampung Permaisuri, Setiu, Terengganu ini didapati bersalah memiliki satu paket plastik yang mengandungi 0.06 gram campuran heroin dan monoacetlymorphine serta satu lagi paket plastik mengandungi 0.06 gram dadah yang serupa pada Julai 2004.
Saleem pernah menjalani hukuman penjara selama lapan bulan bermula 13 Disember 2004. Dia juga diletakkan di bawah pengawasan polis selama setahun selepas dibebaskan.
Sambung Julia, Saleem kini sudah boleh berdikari dan mampu menguruskan masalah dan tekanan berkaitan kerjayanya dengan baik. Menurut Julia juga, ada ketikanya dia sudah tidak perlu menemani Saleem ke mana-mana kerana suaminya itu sudah mampu menguruskan kerjayanya sendiri.
"Saya sudah boleh percayakan Saleem 100 peratus sebab itu dia sudah boleh keluar sendirian tanpa saya," ujar Julia.
Bagi Saleem pula, Julia satu-satunya insan yang datang membantu pada saat tiada siapa di sisinya.
"Kerana Julia saya kembali menjadi manusia. Saya bersyukur atas penerimaan ramai dan rezeki menyanyi tidak putus-putus," jelas Saleem yang merancang untuk mengadakan konsert jelajah di Indonesia sebagai salah satu projek besarnya pada tahun ini.
Selain jadual konsert di Istana Budaya selama tiga hari bermula 22 Februari ini, Saleem juga bakal muncul dengan single terbaru berjudul Bila Orang Dah Benci ciptaan Eddie Hamid.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan